Rozpartitionovani (was: Re: Odstraneni gcc)

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sat Dec 18 13:24:49 CET 2004

Divacky Roman wrote:

> ja to myslel obecne tak ze "cokoliv" muze nekde neco zaplnit a proto nepojede
> neco dalsiho. mne konkretne se to stalo s logy a proto jsem je zminil ale
> obecne jde o cokoliv (coredumpy, tmp fajly atd.)

	No, proto je nekdy vhodne ta ruzna "cokoliv" od sebe trochu izolovat,
aby problem jedne sluzby pokud mozno neohrozil chod dalsich sluzeb. Ale
to, samozrejem, take zavisi na individualnich okolnostech.

> jedina vyhoda ktera mne napada s rozdelenim systemu na partisny je to ze kdyz
> vam to zahuci tak vam odejde statisticky mene dat nez kdyz to mate na jedne.

	Tech vyhod, alespon teoretickych, je vic. Krome jiz zmineneho oddeleni
ruznych, v zasade nesouvisejicich sluzeb tak, aby "porucha" jedne
neovlivnila druhou, muze jit take o to, ze po padu serveru uvodni fsck
na mensich partition funguje rychleji. Lze tak napriklad vytvorit
takovou konfiguraci, kdy "zakladi" funkce stroje budou obnoveny ryhle,
kdezto databazovy server (s ohromnym diskem) se opravi a zprovozni az o
neco pozdeji (tedy, doba vypadku vetsiny sluzeb je kratka, jen data maji
dlouhou, misto celkoveho dlouheho vypadku).

	Take jsem tu rikal, ze "smazani gcc" ma vyrazne mensi smysl, pokud
nejsou vsechny partitiony bud' noexec nebo readonly - a je pritom
zrejme, ze potrebujeme obe varianty, coz implikuje, ze dve partition
musime mit v takovem pripade uz jen z tohoto duvodu.

	Na 5.x take nema rootovska partition defaultne zapnute "softupdates"
coz snizeje pruchodnost filesystemu (ale muzete ho zaplnout -
akceptujete-li riziko s tim souvisejici) - i to muze byt pro nekoho
dostatecny duvod disk rozdelit.

	A to jiste nejsou duvody vsechny.

	Na druhou stranu je tam samozrejme i nevyhoda - fragmentace volneho
mista a riziko hranicici s jistotou, ze volen misto, ktere budeme nekdy
potrebovat, bude skoro jiste na jine partition, nez kde ho potrebujeme.

	I tady je, proste, potreba posoudit, co potrebujeme a ceho se snazime
dosahnout. Ja disk na nekterych strojich rozdeleny mam, na jinych
nikoliv ...