Co jsou zaklady ?

Michal Varga varga at stonehenge.sk
Mon Nov 1 18:36:36 CET 2004

Prubezne:

On Mon, 2004-Nov-01 at 18:03:43 +0100, Dan Lukes wrote:
> 	Nicmene, rozdil mezi temi nejruznejsimi zde jmenovanymi UNIXy je v
> 	optionech - a ty se hledaji v manualovych strankach. To, v cem manualove
> stranky prilis nepomohou je "ktery pak prikaz by asi tak pomohl vyresit
> tento problem" - a odpoved na tuto otazku je pomerne OS nezavisla.

Hodne veci se nelisi, nektere ano. Prakticky neznam common linuxaka
(vyjimecne nemysleno jako urazka nebo cokoli s podtonem), ktery by znal
alespon zaklady syntaxe CSH. Takze pojdme z druhe strany.

Co kdyby ho nekdo na linuxovem mailing listu poslal do nekam s otazkou,
jak si v shellu nastavi chovani, ktere potrebuje (hodne bezna
zalezitost, takze zadny exoticky priklad). Co udela ted? Zustava mu
(treba, tohle uz je exotika) prijit na mailing list FreeBSD, kde mu
poradim leda to, jak nastavit TCSH (zsh anyone?). Oba mame skvele
vytunene unixy, ale muj 50kb TCSH config mu bude stejne naprd a vsichni
vime proc.

Jak jsem rikal, s generickymi dotazy typu "jak rozchodim PHP na
FreeBSD?" bych uzivatele klidne posilal tam, kam patri (www.msdn.com?),
ale treba v tomhle pripade mi prijde trochu iritujici, napsat cloveku
"zjisti si, jak se pouziva combo awk | cut | awk | grep | tail | awk" a
za tim podprahove doplnit "ale s touhle otazkou sem priste nelez, na
tohle mas linuxove diskuze"  (alibisticky nereknu, ze to presne takhle
nekdo myslel, ale osobne si myslim, ze myslel). Nevrha to zrovna
nejlepsi svetlo na lidi od FreeBSD a mirne zvelicene - nikdo pak nechce
FreeBSD pouzivat, protoze jakekoli pomoci se mu stejne dostane jenom od
linuxaku (kde pak taky zustane).

> 	cut, sed i to awk - to jsou utility, ktere jsou obsazeny v kazdem me
> 	znamem UNIXu. Odpoved na dotaz "cim vydelit sloupec" je OS (pokud tedy
> zustaneme u rodiny UNIXu) nespecificka. Mozna tudy nekudy vede ta hranice,
> co je "vyuka zakladu" a co uz je "FreeBSD dotaz" ...

V podstate je to napsano niz, kam se dostanu za chvili, ale takova
mezireakce: Kam pak ty lidi posilat? Pokud nekomu natlucu do hlavy
pouzivani FreeBSD, reknu mu, aby sledoval current/stable at freebsd.org
mu k tomu reknu, ze mu tam stejne nikdo nepomuze, pokud prave nehackuje
[FreeBSD] kernel a na genericke zalezitosti se stejne bude muset ptat na
nejakem linux at linux.cz, jak se na me asi podiva?

> 	Nicmene, lze, samozrejme, tolerovat a vstricne odpovedet i na dotazy
> 	"jemne za hranici". Pokud jsou jen vyjimecne. Konec koncu, tam, kde
> vyhodnotite, ze je dotaz off-topic, je mozne neodpovidat vubec nebo
> odpovedet tazateli individualne ...

Prave proto by se mozna hodilo obcas (slovo "obcas" nebylo pouzito
nahodne) vynechat obligatni "tohle neni primo freebsd, priste
neotravuj".

> 	Pokud by v budoucnosti melo byt podobnych zcela zakladovych dotazu
> 	vice, patrne by bylo vhodnejsi zalozit neco jako "unixnewbie-l", kde lze
> probirat prave takove zaklady.

freebsd-questions@ by taky urcite neurazilo a na nekoho by to mohlo
zapusobit tak, ze se tam dovi neco o svem operacnim systemu. Znovu
vdecna linuxova provokace, ale - zna nekdo z vas linuxaka, ktery by
verejne prohlasil, ze pouziva "unix"?

> 	Otazka je, zda bude clenska zakladna v takove konferenci dostatecna,
> 	aby si navzajem poradit dokazali. Kdysi jsem takovou jednu konferenci
> moderoval. Zasla na ubyte ...

ta clenska zakladna neni ani tady nejak extremni (porad nemam od nikoho
[dokonce ani slibeny] feedback na to, jestli usermount v -CURRENT
funguje i bez prvniho mountu rootem), ale urcite by to bylo
konstruktivnejsi, nez neustale opakovat "tohle neni FreeBSD [kernel?
porty? hier? co vic je jeste freebsd?], jdi se ptat jinde.."

m.