Athlon 64 nebo P4

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Sep 10 14:37:06 CEST 2004

Divacky Roman wrote:

> dalsi vec - pokud chcete SPOLEHLIVY stroj. tak tam NIKDY nedavejte [s]ata
> disky. (mysleno na data - na system jaok takovy je naopak vrele doporucuji).
> maji totiz takovou peknou vlastnost ze lzou radici o tom ze uz byla zapsana
> data (ne, hw.ata.wc=0 NEPOMUZE) a pak se stavaji veci jako "softupdates
> unexpected inconsistency" atp.

	No, to jakkoli priznavam ATA diskum urcita omezeni, tomu, ktere
naznacujes nepriklada takovou vahu, jako ty.

	Jakmile radic disku data jednou prijme, pak data nakonec zapise, i kdyz
treba pozdeji, nez rekl. K nekonzistenci tedy muze dojit jen v pripade:
zavady na elektronice disku
vazne zavady media disku, kterou uz nelze ani napravit pomoci relokace
  (coz znamena, ze disk uz byl patrne ve velmi spatnem stavu delsi dobu)
vypadku napajeni (disku)

	Prvni zavada by typicky znamenala ztratu dat na jakemkolvi disku (pokdu
jej pak nesverite specializovane firme, ktera by z nej data vytahla);
druha zavada muze nastat typicky v pripade, kdy dlouhodobe zanedbavate
vzrustajici pocet vadnych sektoru se kterymi se disk jeste dokazal
vyrovnat - coz na stroji, o ktery mi jde, pokud mozno nezanedbavam (kde
na 5.x uz muze vyrazne pomoci S.M.A.R.T)

	Predpokladam, ze pocitac, u ktereho mi jde o spolehlivost ma UPS, takze
moznost neocekavane ztraty napajeni je omezena a situaci, kdy dojde k
poruse zdroje pocitace pripadne k soubehu vypadku napajeni a poruchy UPS.

	Takze, samozrejme, ze pouziti "pravdomluvneho" disku stabilitu zlepsi,
nicmene, otazka je o kolik (coz souvisi s odhadem pravdepodobnosti
vyzkytu nektere z vyse uvedenych zavad) - a za jake penize.

	Ja osobne dochazim, vetsinou, k zaveru, ze ono "zvyseni stability" je
spise male, v porovnani ke vzrustu ceny.

	A tam, kde o tu stabilitu jde opravdu hodne je, zda se mi, kolikrat
lepsi dva ATA disky v mirroru (coz eliminuje i zavady elektroniky,
pravda, neeliminuje to nasledky zavady v napajeni) nez jeden non-ATA disk.

	Teprve tam, kde jde o bezpecnost dat bez ohledu na cenu je bez diskuse
pouzit SCSI disky v hardwarovem raidu - tedy, samozrejme za predpokladu,
ze mate penize i na to, aby vam tentyz HW raid lezel jeste jeden vedle
pocitace, aby byl v pohotovosti pro pripad zavady teto komponenty ...

	Pripoustim ale, ze tahle diskuse muze byt peknym zakladem pro flame,
neb v teto oblasti, myslim, neexistuji univerzalni pravdy ...

Dan Lukes,  SISAL, MFF UK  tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz, dan at fio.cz