Verze FreeBSD

Jan Pechanec jp at devnull.cz
Tue Sep 7 23:32:29 CEST 2004

On Tue, 7 Sep 2004, MiTR wrote:

>Dobry den,
>
>Tak jsem se dival na verze FreeBSD a nevim jestli v tom mam jasno.

	myslim ze ne uplne. Kam jsi se dival? Handbook, FreeBSD web
clanky, Google? Vsechno tam celkem jednoduse najdes.

>Stable - je tedy nejbezpecnejsi nejlepe odladena verze
>Current - nejnovejsi verze ktera se jeste testuje a ladi

	mas dve vyvojovy _VETVE_ - stable a current. Z vetve stable se
v intervalech nekolika mesicu vytvari hlavni (tj. produkcni) releases
- vetev se zmrazi a nasleduje presne definovany proces vedouci k nove
verzi; viz odkaz na clanek a odkaz uplne dole. Tyto releases se jiz
meni pouze security fixy. Tj. tyto fixy jdou jak do releases, tak do
soucasneho kodu vetve stable, ktera se vydanim nove verze opet otevre
dalsimu vyvoji. Mezi releases (4.9 -> 4.10) se do vetve tedy normalne
commituje, tj. stable verze je stale rada _vyvojova_ a pro produkcni
prostredi jsou doporucovany opravdu jen releases - pokud nepotrebujes
nove pridane veci. Jsou stroje dostupne na siti, ktere kazdy den
vytvari instalovatelnou soucasnou stable verzi systemu (snapshot), ale
typicky se k takove verzi dostanes postupem popsanym na zacatku
/usr/src/Makefile (cvs -> preklad -> instalace).

	vetev current obsahuje to nejnovejsi, co v FBSD existuje.
Prubezne odladene veci jdou z current do stable (MFC - merged from
current). Tak se do novych produkcnich releases dostavaji nove veci.
Toto vsechno se resi v konferencich - co kdy jak nebo taky treba
jestli vubec.

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/current-stable.html
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/releng/index.html

>a pak kazda z techto verzi muze byt release .. jako s opravama .. atd.
>
>No nevi jestli jsem to dobre pochopil, ale tak by to melo byt takto:
>Az bude ve verzi current vse vyladeno bude z ni stable .. ale na te se
>take bude dale pracovat a budou se odstranovat bezpecnostni chyby.

	ano, z vetve current se take vytvareji releases (5.0, 5.1,
5.2(.1)). Az se vetev dostane do stavu, kdy se vyvojari shodnou, ze ma
kvality ocekavane od vetve stable (jednou za 2-3 roky), stane se tak a
vznika nova vetev current (ted uz je 6-current a za nekolik tydnu
planovana 5.3 release bude prvni stable release v 5-ove rade. Tato
vetev je nyni "frozen" a o commitech do ni rozhoduje uz jen uzsi
skupina lidi). Je to navic trochu slozitejsi, protoze se jeste jednou
verzi bude pokracovat i v rade 4 (bude 4.11). Rozhodne to take
neznamena, ze 5.3 release bude zcela vhodna na kazdy produkcni server,
chvili bude trvat nez 5.3(4...) verze vytlaci 4.x verze.

>Proc jsou ale ke stazeni na FPT tyto verze:
>4.10,  4.9,  5.1,  5.2.1,  5.3

	jestli mas 20 serveru na 4.9 a nabizi to ruzne sluzby 100
tisicum uzivatelu, muzes si ten 21. server chtit taky dat na 4.9.

>4.10 je tedy Stable a 5.2.1 current (5.3 je asi jeste beta) ale co ty
>ostatni 4.9 a 5.1 ?

	proste starsi releases dosavadnich stable a current rad.
Nektere stale podporovane security fixy (4.9, 4.10, 5.2, 5.2.1), jine
ne (4.7, 5.1, ...).

http://www.freebsd.org/releng/index.html#freeze

	h.

--