Rozdilna geometrie disku

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Aug 10 09:41:53 CEST 2004

On Tue, 10 Aug 2004, David Flegl wrote:

> 	mam dotazek ohledne instalace BSD 5.2.1 na novy stroj. Je zde disk od WD
> 80GB. Pri instalaci jsem ignoroval automaticke zjisteni z BIOSU C/H/S ->
> 1024/255/63 a pri rozdelovani disku nastavil geometrii dle udaju vyrobce pro
> tento disk tj. C/H/S -> 16383/16/63. System bootuje, ovsem vypisuje hlaseni
> o nekorektnosti (viz. report). Jiz pri instalaci zobrazil instalator hlaseni
> o rozdilne geometrii s tim, ze jim zjistena geometrie C/H/S -> 155061/16/63
> nesouhlasi a pokud mam presne informace, ze ji mohu nastavit. (Coz jsem
> udelal)

 	S geometriemi se to ma tak, ze to neni uplne jednoduche. Zakladni
problem je s dvema metodami pristupu na disk - CHS a LBA. Prvni urcuje
pozadovany sektor udanim tri "souradnic", kdezto druha povazuje disk za
linearni stream sektoru a pozadovany sektor identifikuje poradovym cislem ve
streamu.

 	V soucasnosti se pouziva prakticky jen druhy zpusob - a prvni u
velkych disku dokonce ani pouzit nelze, protoze maximalni velikost
jednotlivych souradnic neni dostatecna ...

 	BIOS navic casto ma vlastni maxima, takze pri zobrazovani geometrie
vlastne bohapuste lze.

 	Obvykle lze uspokojivych vysledku dosahnout tak, ze ignorujete
varovani a ponechate ta cisla, ktera si system sam zjistil ...