začátek

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Jul 18 20:06:54 CEST 2004

Tomáš Horký wrote:

> ja myslel ze existuje neco jako preklad do freebsd

	Jestli "prekladem do freebsd" myslis skutecne to, ze by programy a
operacni system hovoril cesky, pak to, skutecne, neexistuje. Pokud
dokonce to, ze by se programy cesky jmenovaly (jako je tomu u funkci v
Excelu), tak to uz teprve ne.

	Neexistuje ani "pouha" ceska lokalizace manualovych stranek.

	Jak uz tu padlo, existuje cesky handbook.

	Pokud rozumis pouze cesky a neplanujes se (pri te prilezitosti)
anglicky naucit, pak ti pouzivani FreeBSD musim spis nedoporucit. Budu
zrejme kamenovan, ale za techto podminek by pro tebe byl vhodnejsi spis
nejaky Linux. Ten je preci jen zameren na trochu jinou tridu uzivatelu a
lokalizace je (alespon v nekterych distribucich) podstatne kompletnejsi
nez s jakou se ve FreeBSD byt' jen vyhledove pocita.

	Driv, nez se pokusis o FreeBSD bys take mel zasondovat, zda mas takovy
hardware, na kterem FreeBSD pobezi. Zrada se da cekat od zvukove karty
(ale treba ji pouzivat neplanujes). Krome toho jsi pripojen ADSL, tak
muze byt zrada jeste v tom - v zavislosti na tom, jak presne je to
pripojeni realizovano - i v pripade, ze ADSL je Ethernet/ADSL bridge
(nebo router) muze byt stale jeste hacek v sitove karte.

	Nerikam, ze je - rikam, ze muze byt. FreeBSD neni system, ktery by
aspiroval na titul "bezim na vsem". U nej se predpoklada, ze myslwnkovy
postup je spise: "vim co chci dosahnout" => "vyberu odpovidajici
software" => "vyberu odpovidajici hardware" nez "chci FreeBSD a mam uz
nejake hardware" => zajistete nekdo, at mi to chodi.

	V zadnem pripade te nechci odradit, jen te chci varovat, ze kazdy OS ma
trochu jine cile. Pokdu bys to nevedel, mohlo by te to stat spoustu casu
a mohl bys skoncit nas FreeBSD nastvany z nesplnenych neopravnenych
ocekavani ...

> mohl bsi upresnit presneji link na to stazeni

	Kolega ti poradil slovensky mirror, ja bych, s ohledem na to, ze jsi
pripojen v Praze, doporucil spise cesky:

	www.freebsd.cz