BSD & gprs modem

Michal Varga varga at stonehenge.sk
Sat Jul 17 11:57:09 CEST 2004

Kratka verze:
cca 4KB/s

Dlouha verze:
Na GPRS se zadna realni-maximalni-whatever rychlost merit neda. GPRS
spojeni ma nekonzistentni latenci (tm), kde v jedne chvili muze byt ping
0.5 vteriny a dalsi za nim uz muze trvat vteriny 4 (ten castejsi
pripad). Prenosova rychlost zalezi od poctu alokovanych timeslotu, kde
jeden je tusim 9600 bps a dnesni telefony/operatori jich umoznuji
alokovat nejak kolem peti (vysledek se tedy rovna treba 9.6kbps x 5).
Pro laika to znamena asi tolik, ze to neznamena absolutne nic. Na GPRS
neni zadna garance toku dat, hovory maji vyssi prioritu nez GPRS data a
pokud mas to stesti, ze se nachazis v lokalite, kde ma padesat studentu
zdarma vikendove hovory, tak si v lepsim pripade ani neskrtnes (bohudik
se nestava zas tak casto). Nejvetsim problemem je pak prave ta latence.
I kdyz jsou 4KB/s srovnatelne s beznou dialupovou linkou, realny tok dat
rozhodne srovnatelny neni. Na dialupu se da za hodne spatny povazovat
ping 300ms, na GPRS za hodne dobry ping 1.5s. V praxi to pak znamena, ze
pri stahovani dat je obcas ty 4KB/s videt, protoze data proudi primarne
jednim smerem - dovnitr. Naopak prace treba s terminalovou aplikaci je
peklem - po kazdem stlaceni klavesy si pockas cca vterinu, nez se zmena
skutecne projevi. Otazkou by tedy spis melo byt - co si predstavujes pod
pojmem "realna maximalni rychlost" a v jakem prostredi pri jake
aplikaci?

m.

--
Michal Varga <varga at stonehenge.sk>