cestina a cslatex

Martin Hassman met at penguin.cz
Sun Dec 14 23:34:37 CET 2003

On 14 Dec 2003 at 20:34, Jan Raska wrote:

> Dobry den,
> nastaloval jsem z portu teTeX. Pote jsem chtel nechat vygenerovat pokusny soubor prikazem:
> tex -progname=cslatex -translate-file=il2-cs pokus.tex

> Vypsalo mi to, ze nemuze najit cslatex.fmt. Stahl jsem z ftp od pana Olsak skript install-cstex (ftp://math.feld.cvut.cz/pub/cstex/unix/) a spustil jsem ho. Pote jsem se pokus vygenerovat soubor:
> cslatex pokus.tex

Pod FreeBSD jsem sice jeste TeX nepouzival, ale co vim tak cslatex.fmt je
vygenerovany format latexu, ktery se generuje z maker latex.ltx pomoci:
tex -ini latex.ltx

Bud ho nemate, nebo ho tex nenajde. Hledani souboru TeXem jsem nikdy moc
nepochopil. Myslim, ze k tomu slouzi nejaky programek kpathsea, ktery
vyrabi databasi o souborech texu a je potreba jednou za cas jej spustit
(pokud se to neprovede automaticky), aby tex prislusne soubory nasel, kdyz
nejsou v ceste.

> Vypisuje mi to:
> This is TeX, Version 3.14159 (Web2C 7.4.5)
> (/usr/local/share/texmf/web2c/il2-cs.tcx)
> (Fatal format file error; I'm stymied)

O il2-cs.tcx jsem jen nasel, ze obsahuje tabulky pro prevod kodovani. Mate
tam ten soubor vubec? Mel by byt nezavisly na platforme, takze by nemel
byt problem si ho stahnout.

> Nevim, kde je chyba. Je nekde navod, jak zprovoznit ceskou podporu v
> TeXu?

Relativne dost o vnirnostech a mechanismech TeXu se clovek dozvi z knihy
Pert Olsak: Typograficky system TeX Mj. je tam popsano jak se generuji
formaty, v cem vlastne spociva lokalizace apod. - doporucuji.

> Pod Linuxem to pouziva vice lidi, ale problem je tam podobny...

Opravdu? Ja mam opacny pocit. Pravna sice ma posledni instalace ceskeho
TeXu pod muj RedHat spocivala v nainstalovani nekolika RPM balicku od pana
Kerslagera (a vse hned bezelo :). A co jsem slysel ohlasy, nemyslim, ze by
to ted (ani pod jinymi distribucemi bylo horsi).

Mozna pomuze ceska texovska konference. Linuxaky se to tam jen hemzi, s
FreeBSD to asi bude horsi, ale i tak bych to zkusil.

met

--
Martin Hassman
Jaky Internetovy prohlizec? Zkuste Mozillu http://www.czilla.cz/