viac default routov

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Dec 5 21:11:19 CET 2003

Stefan Valastan wrote:

 > No hovori sa ze jeden obrazok napovie viac ako tisic slov tak to
skusim nakreslit

     Ten obrazek se sice ponekud rozsypal, ale dohromady s textem je to
uz jasnejsi.

 > -------
 >    ------                                      192.168.1.1    |    |
xxx.xxx.xxx.xxx
 >    |       | -192.168.1.22 ---------------------------- |FW1|----------
 >    |       |    |         |
 >    |       |-192.168.2.22---|             ------             --------
 >    ------                           |            |        |
yyy.yyy.yyy.yyy
 >                                      |--------  |FW2 |-----------
 >                                192.168.2.1|         |
 >                                                    ------

     Takze, jestli to spravne chapu, klienti "z venku" se pripojuji na
adresu xxx.xxx.xxx.xxx pripadne yyy.yyy.yyy.yyy. Firewally nejakym
nepopsanym zpusobem (ten ale patrne neni podstatny) zajistuji, ze pri
vypadku jednoho z nich si klienti prestanou vyborat z techto dvou adres
a zacnou pouzivat jen jednu.

     Firewall zaridi, ze paket je dorucen na vnitrni server, ktery ma
adresu nesouvisejici s puvodni cilovou adresou paketu.

     A vy chcete, aby paket, kterym server odpovi na dotaz, odesel ven
pres stejny FWx a stejny vnejsi interface.

     Za predpokladu, ze server pouzije jako zdrojovou adresu odpovedi
stejnou adresu jako byla cilova adresa dotazu, pak potrebujete odchozi
paket smerovat na zaklade ZDROJOVE nikoli CILOVE adresy.

     Klasicky routing ale funguje zasadne na zaklade cilove adresy. To
co by nam problem resilo je "source routing" (konkretne loose source
route) - jenze, ten musi byt zaprve povolen (a to defaultne neni), za
druhe, vlozeni takove informace do paketu si musi, alespon mam ten
dojem, vyzadat primo aplikace - a ta to, predpokladam, nedela a neumi.

     Nicmene, neni treba zoufat zcela. "Rucni" smerovani paketu lze
ovladat take pomoci "ipfw", konkretni akce, ktera nas zajima je
"forward". To co potrebujeme je na serveru nastavit pravidlo, ze pakety
majici konkretni zdrojovou adresu budou forwardovany na IP adresu
patricneho FWx.

     Bohuzel, pokud pouzity protokol nebo server v odpovedi nezachovava
shodnou zdrojovou IP adresu jako byla cilova adresa dotazu (coz je spise
mene obvykle) pak uloha nema reseni. Nebo ho alespon neznam.