sitovy problem - ping

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Jun 25 02:07:10 CEST 2003

Josef Mruzek wrote:

> Zdravim, no podle me je broadcast jednoznacne identifikovatelny a to
> tim, ze ma v casti pro identifikaci hosta nastaveny same binarni 1.

	Je sice pravda, ze brodcast adresa se vyznacuje tim, ze host-adresa je
-1, jenze kdyz se rekne A, musi se rict taky B - cim dal jste od cilove
site, tim je nepravdepodobnejsi, ze znate jaka cast adresy je adresa
hosta - ergo, typicky nejste schopen zjistit, zda je "host cast" rovna
-1, jinymi slovy, typicky nejste schopen zjistit, zda se jedna o
brodcast ...

> 255.255.255.255 je "specialni" pripad broadcastu, kdy je packet
> odeslan na vsechny site a uzly v siti.

	Ani tohle neni uplne presne. Paket s cilovou adresou 255.255.255.255
prijme kazda sitova karta, ktera ho obdrzi (typicky vsechny karty v
konkretni IP siti); paket se na routerech neroutuje.

	To ale byla rec o tom, kdo paket prijme za svuj, kdyz uz ho dostal.
Zatim nepadlo ani slovo, kam je paket skutecne odeslan, pokud ho z
nejake stanice zkusite odeslat.

	A to neni vubec jasne definovane ani specifikovane. Je mozne, ze
nektery OS takovy paket odesle skutecne na vsechny direct-connected site
- ja ale takovy neznam a jsem si jist, ze FreeBSD do teto kategorie nepatri.

	FreeBSD pouziva (pokud si spravne pamatuju zdrojovy kod) nasledujici
logiku - pokud je prvni interface "broadcast capable", pak je paket
odeslan pres (a prave jen pres) toto interface. Pokud prvni interface
neni broadcast capable, pak je paket odeslan standardne podle zaznamu v
routovaci tabulce (a jelikoz v te vetsinou zadny specificky zaznam pro
tuto adresu neni, odejde broadcast pres default route interface).

	Paket odejde pres JEDEN takto vybrany interface - pres zadne jine.

	Tuto logiku nelze oznacit jinak nez za silenou, nicmene jde o prastary
algoritmus, ktery jsme objevil uz v nejstarsich kodech 386BSD, ktere se
mi podarilo sehnat - a uz se mi nepodarilo sehnat nikoho, kdo by tvrdil,
ze ma poneti proc prave tato logika byla kdysi vybrana.

	Kazdopadne, paket typicky neni odeslan na vsechny site ...

Dan Lukes,  SISAL, MFF UK  tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz, dan at fio.cz