nekolik dotazu

Pav Lucistnik pav at oook.cz
Thu May 8 13:18:53 CEST 2003

V st, 07. 05. 2003 v 17:18, Petr Fischer napsal:

> Zdravim vsechny,
>
> mel bych nekolik zacatecnickych dotazu k FreeBSD (nainstaloval jsem
> 5.0-release).

5.0 je pro zacatecnika nevhodna. Tato verze je minena spise pro
ostrilene uzivatele rady 4.x, aby si osahali nove veci vymyslene pro
radu 5.x. Mimoto, jiz brzy vyjde 5.1 (stale nevhodna pro bezne nasazeni,
ale mnohem pokrocilejsi nez 5.0 hlavne v oblasti odstranovani chyb.)

> 1)
> po zkompilovani kernelu a nastaveni natu (pro sdileni pripojeni k inetu)
> mi natd demon zabira 25-40% cpu (pri browseni jen na jednom pocitaci v
> lokalni siti - router je celeron 400MHz) - je toto normalni?

Tomu bych se ani nedivil. V 5.0 jsou zapnuty ruzne ladici volby jako
sledovani poradi zamku, ktere hodne zpomaluji praci jadra. Na mem
PIII/300 mi prosty prenos po 10 mbitove siti vytezoval pocitac na 50%.

> 2)
> kdyz zkompiluju aplikaci A z ports tree, ktera ke sve cinnosti potrebuje
> knihovnu B a pote vyjde oprava pro knihovnu B,  prekompiluje se
> automaticky i aplikace A (zpetne zavislosti v portech)?

Zalezi. Pokud se nezmenilo cislo sdilene knihovny (priklad: libintl.so.4
<- 4 je to cislo), tak staci restartovat danou aplikaci a pouzije se
nova verze knihovny.

Pokud se zvysilo cislo sdilene knihovny, bude treba prekompilovat i
vsechny aplikace danou knihovnu pouzivajici (linkovane proti ni).

Jinak pro aktualizace portu doporucuji sysutils/portupgrade, nebo vzdy
pred instalaci nove verze odinstalovat verzi starou.

> 3)
> dejme tomu, ze mam freebsd na notebooku a pripojuji se k siti z nekolika
> mist (jina IP, dns atd.) - jde to nejak elegantne vyresit (krome
> prepisovani rc.conf a restaru)?

Muzete si vytvorit nekolik skriptu, ktere prenastavi sit na dane
prostredi. Budete asi potrebovat prikazy ifconfig(8), route(8) a soubor
/etc/resolv.conf

Pokud na danych siti je k dispozici DHCP, muzete s komfortem veskerou
namahu nechat na nem.

> 4)
> jak nejvhodneji aktualizovat derave baliky (bind, sendmail) a kde se o
> dirach co nejrychleji dozvedet (nejlepe vse na jednom miste -
> konference?) - kdyz mam strom portu verze 5.0-release, jak aktualizovat
> jen jeden balik (treba bind) a ostatni verze portu nechat na 5.0-release
> (tedy bez aktualizace celeho stromu portu)? Je vhodne pouzivat strom
> "current" v ostrem provozu?

Na oznamovani bezpecnostnich chyb v zakladnim systemu je konference
FreeBSD-security-notifications at FreeBSD.org.

Pokud chcete aktualizovat jen bezpecnostni chyby v danem RELEASE, je v
CVS k dispozici prislusna vetev, ve vasem pripade RELENG_5_0,
zaplatovane systemy poznate podle jejich verze, treba 5.0-p4.
Pokud se vam nechce pracovat s CVS, muzete sledovat SN buletiny kde je
vzdy k dispozici rucne aplikovatelny patch.

Aktualizace portu je zcela samostatna vec. Je dobre sledovat nove verze
kritickych portu rucne, u tech masove pouzivanych se lze spolehnout na
varovani z vyse uvedene konference.

Bind i sendmail jsou v zakladnim systemu!

> 5)
> a na zaver neco z opravdu ostrejsiho soudku: proc se po stisku klavesy
> END v manualove strance vratim do shellu a ne jen na konec man stranky a
> jak tomu zamezim?????

Tak se chova program "more". Muzete pouzit alternativni program "less",
ktery se chova tak jak chcete vy. Staci nastavit promennou prostredi
PAGER:

PAGER=less; export PAGER

treba ve vasem ~/.profile

--
Pav Lucistnik <pav at oook.cz>
"Ta ulice je plna lidi, serzante, strela by mohla zasahnout nevinneho