MySQL a LinuxThreads

Cejka Rudolf cejkar at fit.vutbr.cz
Fri Mar 14 13:45:04 CET 2003

Liquid wrote (2003/03/14):
> Dekuji za potvrezeni me domenky. Jeste se zeptam, tohle plati i pro ostatni
> procesy, demony, servery...?

Pokud jde o beh na jednom procesoru, tak jen pro vlakna v ramci jednoho
procesu. Pokud jde o vice jednovlaknovych procesu (treba typicky web
server pri konfiguraci orientovane na procesy - nezamenovat s programem,
tj. dva http procesy mohou vyuzit dva procesory, kazdy jeden), omezeni
na procesory nejsou a zustava jen omezeni na jeden velky zamek v jadre.
Tady pak zalezi na cetnosti volani jadra a dobe v jadre stravene a jen
tezko lze predem odhadnout, jak velky problem to bude ci nebude. Nekdy se
clovek dozvi, ze mu to jede pomaleji, nez ekvivalent v Linuxu, nekdy
ale i rychleji.

> Ze dokazi vyuzivat jen jeden procesor?
> V tom pripade se mi do hlavy tlaci otazka: Vyplati se FreeBSD
> provozovat na viceprocesorovych serverech?

Zalezi na typu aplikace. Myslim ale, ze ve vetsine pripadu urcite ano.
Na druhou stranu, problematika je hodne siroka a kdyz se treba spatne
napise aplikace, kde napr. vice procesu zapisuje do ruznych pametovych
pozic, ale ve shodne cache-line, muzete se dockat treba i desetinasobneho
ci vetsiho zpomaleni behu programu, nez kdyby vlakna zapisovala do odlisnych
cache-line bloku! V pripade 4procesoroveho stroje by pak slo o trojnasobne
zpomaleni aplikace proti jednoprocesorove verzi, aniz by na to mel
vliv pouzity operacni system... SMP je zajimava vec, ale zustava prilis
mnoho ale...

> Bude nekdy FBSD v tomto smeru pouzitelnejsi?

To se nevi :-) V rade 5.x uz toto omezeni neplati a vyvojari se snazi
o docela zajimavou/uznavanou implementaci vlaken (KSE) vcetne zjemneni
zamykani casti jadra, takze by FreeBSD 5.x melo byt na urovni
jinych OS, u nichz je implementace vlaken povazovana za dobrou
(pozor - ani LinuxThreads pres rfork() v Linuxu nejsou povazovany za
prilis rozumne reseni, jen v beznejsich pripadech za ponekud lepsi).
Na rozbijeni zamku se v 5.x stale pracuje a v prubehu vyvoje 5.x asi
i nadale bude, ale spousta je uz hotova: http://www.freebsd.cz/smp/