dotaz zacatecnika

Robert Kania konference at gdi.cz
Wed Mar 5 07:52:05 CET 2003

On út, 2003-03-04 at 15:29, Jan Kotek wrote:
> Asi ctrnact dni si hraju s freeBSD, musim uznat ze to je dobry system, ale mam
> par dotazu, ktere bych potreboval odpovedet. Jsem windowsak, takze prominte
> pokud se ptam na hlouposti, ale v manualu jsem odpovedi nenasel.

Ja jsem puvodne taky windowsak, pokusim se na neco odpovedet aby tu
stale dokola panove Cejka a Lukes nemuseli odpovidat uplnym zacatcnikum,
ale jen zacatecnikum ;-)

> - Je potreba system restartovat pri kazde zmene naprikad  rc.conf? Existuje
> prikaz kterym system nacte znova konfiguraci?
>
> - Jak je nejlepsi instalovat programy? Pres /usr/ports/, pkg_add nebo
> primo ze zdrojaku stahnutych z webu? V kolekci portu jsou nejake patche pro
> freebsd, obejdu se bez nich?

Podle mne to zavisi od programu, vsechny servery co jsem instaloval jsem
delal pres porty, mam s tim nejlepsi zkusenosti. Pokud je dobre
nasteveny make.conf tak se da ziskat i nejake vylepseni rychlosti pri
kompilaci pro Vasi architekturu. Bez patchu se IMHO ve vetsine pripadu
neobejdete. Packages se hodi kdyz nemate rychle pripojeni k netu a/nebo
rychly stroj ci volny cas.

> - Jak udrzovat kolekci portu aktualni? Musim vzdy stahnout cely tar, nebo je
> program, ktery ji dokaze updatovat?

cvsup, je to popsano detailne v handbooku.

Zhustene info:

/usr/ports/net/cvsup(-without-gui)
/usr/share/examples/cvsup/ports-supfile

> - Jde nainstalovat z kolekce portu vice na sobe zavyslich programu (apache +
> php) a pritom zaroven provest configure (zmena adresare pro instalaci) ? Doted
> jsem instaloval zmenou adresare a spustenim make.

Jsem presvedcen ze Apache a PHP na sobe nejsou zavisle. Mod_php bude asi
Apache vyzadovat. Programy co jsou na sobe zavisle se instaluji
automaticky (zavislosti najdete v Makefile prislusneho portu, hledejte
DEPENDS).

> - Jedu na VMWare, nejde tam pro jakousi instrukci jadro FreeBSD 5.0, je mozne
> zkopirovat zdrojaky jadra 5.0 do verzi 4.7, tam je prelozit a vyslednou binarku
> pouzivat zpatky v 5.0? Nelisi se prekladac v 4.7 a 5.0 ?

tak toto necham nekomu fundovanejsimu

> - Jak spoustite servery? Pres inet.conf, jako demony nebo pomoci cronu?

co jde v rc.conf tak tam, jinak /usr/local/etc/rc.d
male (malo vyuzivane) veci v inetd.conf

> - Existuje automaticke stahovani aktualizaci jako ma napriklad debian?

/usr/ports/sysutils/portupgrade

> - Provozujete nekdo FreeBSD jako desktop?

Ja

abych byl trochu ukecanejsi tak jsem k tomu byl "donucen" spocital jsem
si, ze travim preinstalovanim windows spoustu casu a ze se mi to
nevyplati. Vim ze BSD neni uplne to nejlepsi na desktop, ale pro me
ucely naprosto staci. Nic neni dokonale, takze i BSD mi uz spadlo (ale
bylo to zakladovkou ;-) Na rozdil od Windows byla kompletni reinstalace
do puvodniho stavu zalezitosti jednoho vynechaneho obeda a to jsem si
dovolil luxus nektere veci prekompilovavat pro novy procesor.

Aktualne pouzivam KDE (muzu si to hardwarove dovolit...) ale mam v planu
prechod na neco min windowsiho primocarejsiho. (Zrovna bojuji s fonty, z
nichz nektere se proste nezobrazuji /lepe receno se misto nich zobrazuji
jine/ a to globalne vsem uzivatelum. V xkach jsou ty fonty dobre a
dokonce funguji ok pod KDE v Gnome programech....)

Dal bojuji s vyberem vhodneho textoveho editoru a emailoveho klienta. Na
*vi* a *emacs jsem zatim mekky (neco malo v nich udelam ale na 8hodin
denne programovani v nich se jeste necitim), takze pouzivam Kate/Quantu.
Klient je zatim evolution (osudova chyba) takze ted hladam jak a na co
prejit. Favorit je mutt, alternativa kmail.

Posledni vec kterou se mi nedari vubec rozjet je Palm Tungsten (usb
palm).

Jinak jsem nadsen a spokojen. Video i MP3 naprosto bez problemu, pro
praci (php,sql,www,_word_,_excel_,ftp,ssh,scp) taky ok.

To byly ve zkratce moje zkusenosti s BSD desktopem, nebyla to ani prosba
o radu spis zkusenosti prumerneho weboveho programatora. Pokud by nekdo
mel zkusenost s nekterym mym problemem tak se rade samozrejme nebranim,
ale kvuli nim jsem to sem nepsal....

--
Robert Kania
kania at gdi.cz  ICQ:   148585231