dotaz zacatecnika

Ondra Koutek koutek at o-k.cz
Tue Mar 4 16:04:17 CET 2003

On Út, 2003-03-04 at 15:29, Jan Kotek wrote:
> Asi ctrnact dni si hraju s freeBSD, musim uznat ze to je dobry system, ale mam
> par dotazu, ktere bych potreboval odpovedet. Jsem windowsak, takze prominte
> pokud se ptam na hlouposti, ale v manualu jsem odpovedi nenasel.
>
> - Je potreba system restartovat pri kazde zmene naprikad  rc.conf? Existuje
> prikaz kterym system nacte znova konfiguraci?
No ja ten reboot po zasadni zmene v rc.conf delam, ale mam pocit ze z
pohodlnosti. Jinak aplikace zmeny zalezi na typu zmeny rc.conf

> - Jak je nejlepsi instalovat programy? Pres /usr/ports/, pkg_add nebo
> primo ze zdrojaku stahnutych z webu? V kolekci portu jsou nejake patche pro
> freebsd, obejdu se bez nich?
V podstate je to jedno.Nejprve je potreba abyste vzal na vedomi ze
balicky jsou vesmes jiz predkompilovane porty, takze prilis nezalezi na
tom jestli pouzijete jiz balicek, nebo porty. Pokud pouzijete porty,
mate jistotu ze je balicek skompilovan se vsemi upravami v make.conf a
to se obcas hodi.Take je mozne do portu pridat vlastni patch pro jine
chovani programu, ktera pripadne v balicku chybi.
Nepouzival bych zdrojove kody primo, protoze si pridelate praci (porty
obsahuji patche vyladene tymem testeru a oni jiste meli duvod proc je
tam dali). Navic budete mit vcelku nekonzistentni system a to je pak
tedy radost administrovat.
Osobne preferuji prave porty.

> - Jak udrzovat kolekci portu aktualni? Musim vzdy stahnout cely tar, nebo je
> program, ktery ji dokaze updatovat?
Doporucuji provest editaci souboru
/usr/shared/examples/cvsup/ports-supfile nebo jak se presne jmenuje a
nasledne napsat cvsup ports-supfile a dojde k aktualizaci stromu portu.
Take doporucuji presist si dokumentaci (handbook) kde se dozvite jsite
vic zajimavych informaci

> - Jde nainstalovat z kolekce portu vice na sobe zavyslich programu (apache +
> php) a pritom zaroven provest configure (zmena adresare pro instalaci) ? Doted
> jsem instaloval zmenou adresare a spustenim make.
port se instaluje napsanim make install, samotne make nestaci. jak port
ma nejakou dependency, sam si ji doinstaluje, pokud jeste neni
nainstalovana. Pokud mate potrebu davat veci jinam nez je obvykle
(osobne jsem ji nikdy nemel) tak jedine v adresari portu napsat make,
pockat na sestaveni, pak jit do patricneho podadresare work/nazev baliku
a tam provest kompilaci jinak. Nasledne se vratit do adresare portu a
napsat make install.
Ja bych se s tim ale nepatlal.neni nad obecne uzivane standardy

> - Jedu na VMWare, nejde tam pro jakousi instrukci jadro FreeBSD 5.0, je mozne
> zkopirovat zdrojaky jadra 5.0 do verzi 4.7, tam je prelozit a vyslednou binarku
> pouzivat zpatky v 5.0? Nelisi se prekladac v 4.7 a 5.0 ?
Obavam se ze tato cesta nebude zcela pruchoyi, protoze obe verye FreeBSD
se velice lisi.

> - Jak spoustite servery? Pres inet.conf, jako demony nebo pomoci cronu?
Heh?
No jak ktere, ale nejcasteji jako demony. Konecne kazdy port ma svou
preferovanou cestu a ja verim testerum, ze voli tu ktera cinni nejmene
potizi.

> - Existuje automaticke stahovani aktualizaci jako ma napriklad debian?

Opet pres cvsup stahnout strom a provest make buildworld a podobne,
navod je v dokumentaci. Nastesti nefunguje nic jako je windowsupdate
nebo RHN, takze musite vsechno heykz sam, ale ya tu cenu mate system
plne pod kontrolou.

> - Provozujete nekdo FreeBSD jako desktop?

Snazil jsem se. Zalezi na tom jaky HW a periferie pouzivate. Ja mel
problemy s mymi takze jsem nakonec od toho upustil. Navic GIMP stale
jeste nedosahuje kvalit Photoshopu a podobne.

Ondra