Datove + audio CD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Jan 28 22:55:55 CET 2003

Martin Horcicka wrote, On 01/28/03 10:00:
> kdyz uz se tu mluvi o paleni, mohl byste mi nekdo poradit jak vytvorit CD, na
> kterem budou zvukove i datove stopy a se kterym si poradi jak vez tak bezna CD
> mechanika? Myslim tim ktera stopa ma jit jako prvni a pripadne dalsi
> nalezitosti. To tehle kombinaci se rika CD Extra nebo CD Plus? Kdysi jsem
> zkousel takove CD ruznymi zpusoby vytvorit a dokonce i okopirovat podle
> originalu pomoci cdrdao, ovsem neuspesne. Postaci mi i odkaz na nejakou
> dokumentaci.

	Pro zaznam dat se pouzivaji dve ruzne technologie. Prvni z nich pouziva
techniku "jedna session, prvni stopa datova, ostatni zvuk" - tato
technologie ma ale tu nevyhodu, ze nektere CD-Audio prehravace si
"nevsimnou" toho, ze prvni stopa neni zvukova a pokouseji se prehrat i
tu (vznikly zvuk malokdy pripomina hudbu) a i ty, co si vsimnou a stopu
vynechaji pak casto cisluji skladby az od 2. Pouzivaly se i modifikace
teto technologie, data se zapisovaly do "pre gap" casti stopy, tam
nevznikal ani jeden z popsanych problemu, nektere CD_Audio zarizeni vsak
odmitala takova CD zcela.

	Do trochu jine kategorie modifikaci patri format CD-Text, ktery textove
informace zapisoval do R-W subkanalu klasickeho audio CD - a to jednak v
ramci "lead-in" (informace o celem CD) tak primo v ramci jednotlivych
stop (informace o skladbe).

	Druha technologie, ktera se oznacuje jako CD Plus nebo CD Extra pouziva
techniku "dve session, prvni pouze audio, druha obsahuje data". Trik
spociva v tom, ze CD-Audio (red-book) standard pojem session vubec nezna
a tak "poctiva" CD Audio zarizeni druhou session vubec nevidi. Datova CD
mechanika (ktera musi byt multisession-capable, ale to uz jsou leta
vsechny) pak samozrejme "vidi" audio stopy i datovou stopu (ktera je ve
formatu CD-ROM XA a obsahuje klasicky ISO9660 filesystem, pricemz nazvy
a obsahu souboru jsou standardem predepsane).

	Pokud bys mel zajem na tom, aby nazvy skladeb zobrazovala i ta vez, pak
je pravdepodobne taleko pravdepodobnejsi, ze ta bude podporovat CD-TEXT
nez CD-Extra. Pokud ti jde spise o to vyuzit data pri prehravani v
pocitacove mechanice, je pravdepodobnejsi podpora pro CD-Extra.

	CD Extra vytvoris pomerne klasickymi prostredky - zacnes beznym audio
CD, jedina specialita je, ze CD nesmis uzavrit (session ano, ale CD ne -
bezne se u Audio CD uzavira i CD) a pak jako druhou session pripises
ISO9660 datovou stopu.

	Jedine s cim ti neporadim jsou jmena a formaty souboru, ktere na onu
datovou stopu mas dat. Nicmene, rikal's, ze ti staci odkaz na
dokumentaci - CD Extra je popsano v tzv. Blue book, to nekde na
Internetu urcite najdes.

	Jak vytvorit na FreeBSD CD-Text ti neporadim, jadro to neumi prakticky
jiste, takze nejaky tool fungujici nad CAM. CD-Writer musi mit podporu
pro zapis CD-Text (zejmena kvuli zapisu R-W subkanalu v ramci lead-in).

Dan Lukes     tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root of  FIONet, KolejNET,  webmaster  of www.freebsd.cz
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz