dummynet/queue

Martin Horcicka horcicka at freebsd.cz
Thu Nov 28 14:14:13 CET 2002

Ahoj,

Dan Lukes (2002-11-27 22:38 +0100):

> 	Vazeni, kdyby se nasel mezi pritomnymi nekdo, kdo ma nastudovano jak
> funguji queue v ramci dummynetu a nedelalo by mu prilis potiz to sem v
> kratkosti popsat, potesilo by me to. Funkce "pipe" mi jasna je, man ipfw
> a dummynet jsem cetl, Princip RED take zhruba chapu (prinejmensim v
> rozsahu jak to popisuje RFC2309), ale celkove mi tyto dokumenty
> neprinesly dostatecne celkove osviceni o tom jak se presne konfigurace
> pouzivajici queue napise a co presne pak bude delat. A na cteni ip_fw.c
> nejsem psychicky pripraven. Troufam si doufat, ze treba je nekdo jiny,
> [...]

do skveleho nastudovani mam rozhodne dost daleko, ale uz se mi stalo asi
dvakrat, ze jsem queue zkousel. Myslim, ze se to da alespon castecne pochopit
z manu ipfw(8) a z vypisu pripadnych pokusu, ovsem i to prinejmensim u me
rozhodne vyzadovalo mnohonasobne cteni a mnohaminutove zirani (zarikavani a
obeti Luigimu nevylucuji). Stejne rychle jsem to ovsem nasledne zapomnel. ;-)

Pokud si dobre vzpominam resil jsem neco jako sdileni roury (pipe) s omezenou
rychlosti dvema ruznymi toky, aby pri plnem vytizeni roury byl jeden z toku v
urcitem pomeru preferovany nad druhym (tedy rychlejsi), ale zaroven, aby pri
nevyuzivani roury jednim z toku mel ten druhy k dispozici plnou kapacitu
roury. (Snad tohle krkolomne vysvetleni pochopis.)

Delal jsem to tusim nejak takhle:

ipfw pipe 1 config bw 128Kbit/s

ipfw queue 1 config pipe 1 weight 60
ipfw queue 2 config pipe 1 weight 40

ipfw add 1000 queue 1 ip from ... to ....
ipfw add 1001 queue 2 ip from ... to ....

Snad je to spravne - nemam ted moc cas to zkouset. Takhle pravidly 1000 a 1001
rekneme rozdelis provoz do dvou front, kde kazdy z toku ziska jinou vahu a
postupuje dal do roury. Do roury se pak pakety z jednotlivych front vybiraji v
pomeru danem jejich vahou.

Pri pouziti dalsich konfiguracnich parametru rour a front se s tim asi daji
delat docela psi kusy. Jeste bych rad upozornil, ze slovo "tok", jak ho tu
pouzivam ja, nejspis nekoresponduje se slovem "flow", jak je pouzito v manu
ipfw(8).

Martin