Moje konfiguraky

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Nov 22 17:34:12 CET 2002

Pentium wrote:
> [...]
> bejt ep0 a modem zrejme ppp0  jelikoz mam externi modem pripojenej na
> com 2
> 192.168.1.1 je server etmaska 255.255.255.0 je moje sit.
> 195.146.100.5 a 195.146.100.100 je DNS tiscali
> je router tiscali
> ip je ruzna pri kazdem pripojeni
> Co nevim ? jak konfigurovat DNS jedna se mi o to aby martin nemel 1.99
> ale treba 1.50 a nekdo zde rikal ze pro klienty s win98 musi byt zapnut
> dhcp a tam
> napsano jakej klient jaka ip pokud jsem to zmenil v dhcp.leas tak to

	V dhcp.leas nic nemenite. To je pomocny soubor` ktery neni urcen vasim
rukoum  - jde v zasade o privatni zaznamy dhcp daemona. Jedine kde neco
upravujete je dhcp.conf.

Tedy, pokud si to cele pamatuju dobre, neb tohoto DHCP daemona
nepouzivam a nikdy jsem nepouzival.

 > dhcp.conf
 > subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
 >   range 192.168.1.8 192.168.1.8;
 >   range 192.168.1.70 192.168.1.99;
 >   option domain-name-servers 195.146.100.5;
 >   option domain-name "martin-network.cz";
 > option routers 192.168.1.1;
 > }

	Obzvlast pokud chcete mit pro ruzne pocitace ruzna opravneni pristupu k
Internetu, tak si nemuzete dovolit konfiguraci tohoto typu - tedy
konfiguraci, kdy kazdy zadajici pocitac adresu dostane, a to nahodne
vybranou z "range". Navic to neni vhodne ani z hlediska hledani chyb a
problemu vubec, protoze za par dnu uz bude slozite zjistit, kdo mel pred
tydnem jakou adresu.

	Pro vase ucely ja daleko vhodnejsi konfigurace "jedna MAC" = "prave
jedna konkretni IP".

	Bohuzel, jak jiz vyse receno, tohot DHCP daemona nepouzivam, takze vam
konkretni tvar konfigurace neporadim. Jsem si ale dost jist, ze to
najdete v prikladech konfigurace, ktere predpokladam nekde v helpu jsou.

> hostname="server.martin-network.cz"

	Je dulezite, byste mel funkcni i prislusnou reverzni domenu pro IP
adresy, ktere pouzivate (ve vasem pripade tedy zrejme reverzni domenu
1.168.192.in-addr.arpa). Jinak riskujete ruzne "podivne" chovani -
zejmena dlouhe prodlevy pri zacatku komunikace - nekdy delsi nez je
klient ochoten cekat.

	Co je mene dulezite, lec nikoli zcela zanedbatelne - predchozich dopisu
jsem pochopil, ze tahle domena je "falesna" - tedy nedelegovana na
nameserverech .cz. Pokud mohu radit, zvolte si jine jmeno - nejlepe s
jinou (neexistujici) TLD. Jinak riskujete komplikace az takova domena
jednou existovat zacne (kterezto nebezpeci je u vymyslene TLD podstatne
mensi nez u falesne SLD).

	Jelikoz jste zvladnul nakonfigurovat doprednou domenu, predpokladam, ze
konfigurovat domeny umite a zcela konkretni navod tedy neni v tomto
pripade nutny.