mail server : ktory?

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Nov 6 23:28:20 CET 2002

Juraj Petrik wrote:
> a este dalsia otazocka,
> v standartnej distribucii fbsd je sendmail...
> doteraz som pouzival postfix, ale vzhladom,
> na to, ze nie som schopny zaplatat ho tak aby
> som nebol openrelay, rozmyslam na qmailom...

	Diskuse nad nejvhodnejsim MTA byvaji skoro stejne plamenne jako diskuse
nat tim, ktery OS je lepsi - predem upozornuji, ze se v zadnem pripade
nepokousim takovy flame vyvolat.

	Osobne vam QMail nemohu prilis doporucit, protoze jeho autor si prilis
nedela starosti s dobrou implementaci SMTP protokolu (abych byl presny,
anouncuje podporu osmibitoveho kodovani, ale nema ji implementovanou - a
tento rozpor povazuje autor dokonce za prednost, nikoli za chybu).

	Pro napojeni na AV povazuji stale za nejvhodnejsi MTA sendmail, a to
kvuli MILTER rozhrani - PostFix i QMail pouzivaji pro napojeni princip,
ktery by se dal nejlepe oznait jako "man in the middle" a SMTP (nikoli
ESMTP) protokol, coz je jednak neefektivni kvuli tomu, ze se zbytecne
provadeji konverze osmibitovych dopisu do sedmibitoveho formatu (tedy, u
QMailu ne, protoze jak vyse receno, ten na normy kasle), jednak se kvuli
AV kontrole ztrati pripadna extended informace prenasena v ESMTP
hlavicce (coz muze a nemusi vadit - zavidi na mistni konfiguraci a
potrebach)

	Pouze povazuji za nutne upozornit na to, ze soucasne amavis-milter
rozhrani je napsano velmi neciste, s nekolika buffer-overflow (o tom, ze
je v nekterych mistech napsano znacne neefektivne nemluve) - jako by to
ani nepsal programator, ale prase. Podrobnejsi seznam a muj navrh patchu
je k dispozici na pozadani (autorovi kodu jsem to posilal, ale reakce
veskera zadna).