O systemu a tak - aneb a jeste par slov ode me :-)

Cejka Rudolf cejkar at fit.vutbr.cz
Mon Nov 4 21:10:51 CET 2002

Ahoj vsem,
  tak jsem se po tydnu vratil k mailu a cekalo na mne neco pres 1600 commit
logu... Ufff... Nejvic me zaujalo MFC atapicam a firewire do -stable a dale
zarazeni ng_fec.* do -current i -stable (Cisco Fast EtherChannel mechanism).

A taky pridam svuj pohled, at to mate ze trech nezavislych stran :-)

Ivan Dolezal wrote (2002/10/26):
>    Moje zkusenost s Linuxem je takova, ze vysledek patchovani se da
> ulozit na jednu az dve diskety a ty jsem schopen prepravit mezi pocitaci.

Vetsinou asi ano, ale kdyz byl bezpecnostni prusvih
s FreeBSD-SA-02:28.resolv.asc, tak to proste uzavreli doporucenim
upgradovat cely system, protoze to ovlivnovalo prilis mnoho veci,
i staticky linkovane binarky.

> switchem apod.) vysvetlit Makefilum, ze  "targetem nyni nebude moje
> instalace na Pentiu, ale 386ka s jinou konfiguraci"

S 386 si uz nehraju, ale ziju v predstave, ze dokud si clovek nezacne
hrat s /etc/make.conf a neda tam nejake specializovane optimalizace,
nebo v konfiguracnim souboru kernelu nezakomentuje I?86_CPU, kompilovany
system muze bezet na Pentiu i na 386.

> a zda je scestna
> myslenka, ze zmenene binarni soubory pak s primerenou namahou
> identifikuji necim jako "find / -cmin -30 -ls" (nebo to jde
> inteligentneji?), takze si je snadno nahraji na disketu.

I to by mozna mohlo nejak jit, ale v advisory byva posloupnost prikazu,
co se pro aktualizaci systemu ma udelat - no a pri make install bych se
proste podival, co se kde aktualizuje (pripadne jestli to bylo aktualizovane
pri kompilaci) a to bych vzal s sebou na disketu a prenesl i na vzdaleny
pocitac - jen nevim, jak moc velke procento pripadu lze timto zpusobem
osetrit (FreeBSD-SA-02:28.resolv.asc byla fakt docela chutovka), protoze
stejne vzdycky necham zkompilovat a aktualizovat cely system.

>    Dale jsem se chtel zeptat, jestli je skutecne beznou praxi v BSD, ze
> pokud upravim soubor /etc/rc.conf, donutim system k reflektovani zmen
> jenom restartem.

Asi vam chybi rc s SystemV - hmm, do -currentu ho uz nejak dolepili
(z NetBSD jestli se nepletu) a u portu se pouziva uz dlouho, ale na
ty nejzakladnejsi veci asi preci jen zustane klasika z BSD.

Myslim, ze beznou praxi v BSD je, ze zmenite /etc/rc.conf, date grep
prislusne promenne na /etc/rc*, podivate se, co se s ni v techto
skriptech deje, a pak prislusne prikazy udelate rucne. No a nezapomenete
ani na pripadne zavislosti, ale jak tak premyslim, tak s timhle ma
problemy i rc z SystemV.

> zachovany, mel bych to udelat pres rc.conf. Abych pak mel jistotu, ze
> jsem neudelal nejakou chybu v syntaxi souboru (ktera by se - jak chapu -
> projevila az pri nejblizsim restartu), byl bych radeji, kdybych na chybu
> prisel hned spustenim nejakeho jednoducheho prikazu...

No jo no, rc ala SystemV :-)

Tohle se mi nezda tak kriticke - prislusny radek prekopiruju z
defaults/rc.conf do rc.conf, zmenim text za rovnitkem, yanknu
z prave zmeneneho rc.conf promennou a necham ji vyhledat v rc* skriptech
a provedu nalezeny prikaz - treba i tak, ze na prikazovem radku necham
provest jak prirazeni hodnoty do promenne z rc.conf, tak i prikaz
v prislusnem zneni primo z rc* skriptu. Jeste se mi utapnout nepodarilo
(aha, takze zitra se mam na co tesit, kdyz se takhle neurvale chvalim :-).

> spravujete-li nejaky system dalkove. Zkresluje se tim take prestizni
> uptime :-)

Diky jiffies v Linuxu bylo uptime uspesne a vseobecne zprofanovane a
stalo se naprosto neduveryhodnou informaci :-) Priblizne pred rokem
jsem kroutil hlavou nad ovladaci v Linuxu, kdy jsem si rikal: No jo,
maji to napsane tak, aby to bylo rychle, ale az bude uptime nejaky ten
delsi cas, tak jim to pretece a system se z toho zblazni tady, tady,
tady, a tady taky a...

> A prijde mi zvlastni, mel-li bych kvuli napriklad zprovozneni
> noveho daemona (rozhodnu-li se napriklad pro NTP) ovlivnit provoz jinych
> sluzeb. Jak tedy vypada realita? Existuje nejaky "-HUP parser", ktery
> provede podle rc.conf jenom "graceful restart"?

Taky o nicem takovem nevim - jak jsem psal vyse, pridam radek do
rc.conf, grepnu potrebnou pasaz v rc* skriptech a prikaz okopiruju
na prikazovy radek a spustim.

>    Dale: www.netcraft.com odhaduje, ze webserver Poslanecke snemovny

Dalsi z ucelovych things :-) Nedavno se nekdo nekde malem rozplakal,
ze podle nejakeho z techto systemu (mozna to byl primo netcraft) se
FreeBSD prakticky prestava pouzivat, tak ho museli uklidnovat, ze
v nejake verzi FreeBSD byl trochu zmenen tcp stack a dana sit
upgradovane instalace identifikovala jako jine OS, tak ze se nema
cemu divit a at tem cislum tolik neveri.

Nechcete primo napsat na hostmaster nebo root daneho
snemovniho serveru? :-)