Bezpecnostni patche bez prekladace a CVS?

Ivan Dolezal ivan.dolezal at vsb.cz
Mon Oct 21 21:34:41 CEST 2002

Vazeni korespondenti,

     jsem zmlsanym uzivatelem Digital Unixu (firma uvadi, ze jde
o derivat BSD), Red Hat Linuxu, Debian Linuxu a Microsoft Windows 98.

     Omlouvam se za nasledujici slovotok, ale asi nejsem schopen presne
zformulovat dotaz, takze bych zkusil vyuzit vas k "brainstormingu":

     Mam 386DX40, 20 MB RAM, 120MB harddisk, videokartu Trident 512 kB a
sitovou kartu 3C509. Potrebuji sestrojit very-low-end PC slouzici jako
"prumyslovy webserver" (text/plain vystup hodnot na seriovem portu,
desitky hitu denne, vlastni program, ktery si ale prelozim bokem sam
nekde na HP Test Drive nebo si v nejhorsim nainstaluji nekde bokem
FreeBSD jednorazove na nejaky primereny harddisk) a mozna i MTA s
miniaturni zatezi (jednotky e-mailu denne) a prilezitostne provadet
dalkovou spravu te veci pres SSH.

     I rozhodl jsem se podivat se na FreeBSD.

Vec 1: zjistil jsem prohlidkou Security Advisories, ze je to zatim
jediny mne znamy system, u ktereho zrejme *musim* (chci-li aplikovat
patch) sahat na CVS, zdrojove texty a prekladac. To mi ovsem velice
nevyhovuje... nebo jsem jenom neco prehledl? Existuje neco jako dselect
u Debianu (zcela zdarma), up2date u Red Hatu (pro osobni portrebu
zdarma), windowsupdate.microsoft.com ve Windows (v cene produktu) nebo
dupatch Digital Unixu (kdyz si kupujete system za milion), ktery snadno
a rychle vyhodnoti, ktere binarni soubory je potreba vymenit a vymeni je?

Vec 2: s litosti jsem zjistil, ze i kdyz je instalace FreeBSD velice
mala, porad jeste prilis velika (i pri volbe Minimal).

Davam zbabele prednost neoptimalizovane univerzalni predvarene binarce
pro i386 pred stahovanim gigabajtu zdrojoveho textu pomoci CVS (maje
malilinkaty harddisk a pomalou linku).
PicoBSD nechci - neni moc aktivne udrzovane. Spis bych potreboval neco
jako Velmi Selektivni Distribuci BSD, Ktera By Se Mi Nesnazila
Instalovat Napriklad Perl I Kdyz Je To Moc Hezky Jazyk A Jindy S Nim
Casto Pracuji.
Nebo bych aspon uvital radu, jak jiz behem instalace ihned umazavat to,
co nechci. Prostym prepnutim do holografickeho shellu behem instalace
pomoci Alt+F4 se mi nepodarilo prijit na to, kam se doopravdy rozbaluji
data.
Poradite  mi nejaky trik na zmenseni instalace, pripadne jiny OS
(NetBSD, OpenBSD, Hurd :-) )?

Nejzoufalejsi myslenka zni: Microsoft Windows 3.1 + nejstarsi Winsock z
MSIE + predelat C kod pro praci se seriovym portem + pouzit stare dobre
Borland C + rezignovat na MTA a SSH. Je ale vazne nutne si sahnout tak
hluboko? Vzdyt prece Windows 3.1 umely na 40 MB HDD i graficke rozhrani
s mysi, webovy prohlizec a praci se zvukem v realnem case! Kdyby pro ne
lide proste neprestali psat programy, ktere potrebuji k praci, pouzival
bych je dodneska.

S povzdechem "Copak svet za deset let tak zparchantel, ze uz neexistuje
maly operacni system?" diky za odpoved nebo alespon navedeni spravnym
smerem.

S pozdravem,

Ivan Dolezal