Nevyhody NATu

Ing. Pavel PaJaSoft Janousek janousek at fonet.cz
Tue Aug 6 12:07:50 CEST 2002

Martin Horcicka wrote:
> Ing. Pavel PaJaSoft Janousek (2002-08-06 11:20 +0200):

> dam radeji priklad: Rekneme, ze mam zleho a zvedaveho poskytovatele pripojeni,
> nebo je nekdo schopen poslouchat na moji lince do Internetu (a to nemusi byt
> zas tak tezke). Pak dotycny zvedavec snadno uvidi, ze z adresy a.b.c.d, ktera
> ma navic v DNS jmeno reditel.znama-firma.cz chodi dve tretiny spojeni na
> servery s perverznimi pornostrankami a to je informace, ktere by se mohlo dat
> zneuzit. Kdybych ovsem pouzival NAT, byla by cela moje vnitrni sit skryta za
> [...]

	Bohuzel cely Vas primer je postaven na hlavu, ale totalne. Prosim,
urovnejte si nejprve problematiku, to co pisete neni pravda, protoze:

a) NAT jste velmi silne zkhrouhnul na vec, kterou nazyvame Masqeurade -
tedy skryti casti adresniho prostoru za 1 adresu - neco jako relace N :
1, to je ovsem jen velmi omezena cast NATu, dalo by se rici, ze je to
podmnozina SNATu

b) Co mi brani abych provadel SNAT/DNAT v pomeru 1:1? Vite, ze takovy
DNS server v jistem smyslu provadi DNAT 1:N?

c) Co mi brani abych jel pres vnitrni proxy server - prakticky
pozadavek, ktery bez oberlicek komplexne resi to, co jste pozadoval -
skryti zdrojove adresy pozadavku na 'zavadny' obsah?

	To, co jste udelal Vy je, ze jste polozil NAT = Masquerade => Internetu
skryvam co potrebuji.

	A ja tvrdim, ze takoveto nasazeni Masquerade je skodlive, brani rozvoji
Internetovych sluzeb - jakekoli netrivialni obecne IP spojeni je v haji
(jak budete NATovat IPsec???) a mohli bychom pokracovat dokladem jiz
existujicich protokolu, ktere bez ruznych oberlicek jako aplikacnich
proxy serveru nemohou fungovat... (Mimochodem, kdyz budete mit za
Masqueradou verejny FTP server, jak se k nemu dostanete pres pasivni
rezim? - vazne by mne to zajimalo)

	Takze NAT ma vyznam, zrejme ho bude mit v urcitych specifickych oblastech
i v budoucnu, ale NAT nema slouzit a ani dost dobre nemuze jako
bezpecnostni hledisko. Staci jedna skulinka, kterou v realnem nasazeni
dnesnich routeru musite otevirat velmi casto a jste v haji... (po Vas
uzivatele nikdy nechteji proroutovani obskurtnich portu, terminalove
sluzby (jak 3389 coby TS v MS Windows, tak 6000 pro X-Window sezeni)
atd...?)

	Zaver - znovu opakuji, zakladem politiky by melo byt srovnani poznatku a
nezamenovani aplikaci a technologii.

E-mail: mailto:Janousek at FoNet.Cz             Tel.: +420  5  4324 4749
SMS:    mailto:P.Janousek at SMS.Paegas.Cz      Fax.: +420  5  4324 4751
WWW:    http://WWW.FoNet.Cz/               E-mail: mailto:Info at FoNet.Cz