instalace cestiny (bylo archiv teto konference v html format

Cejka Rudolf cejkar at dcse.fee.vutbr.cz
Thu May 25 19:27:23 CEST 2000

Martin Machacek wrote (2000/05/25):
> Bez muceni se priznam, ze jsem navod necetl, takze je mozne, ze tady budu
> popisovat (a dost mozna navic neuplne), neco co uz si davno udelal, nicmene:

Dobre, radsi taky neco malo pridam (i kdyz bych byl moc rad, kdybych mohl
pri problemech s cestinou zustavat v pozadi - mam dojem, ze v konferenci
uz je docela slusny pocet odborniku ;-):

> - ceske fonty, pokud je mas stazene (napr. z toho URL vyse) se musi rozbalit a
>   musi se vygenerovat katalog (soubor fonts.dir) a eventuelne soubor s aliasy
>   (fonts.alias)  - to se dela pomoci utility mkfontdir - predpokladam, ze ten
>   skript to dela

Ano - vsechno by ta davka mela udelat (vcetne pripadneho auto-downloadu).

> - X serveru musis rict kde ma fonty hledat, coz se da udelat bud za behu
>   pomoci xset +fp <cesta do adresare s fonty> nebo (a lepe) v konfiguraci (tedy
>   v /etc/XF96Config), kam se napise FontPath <cesta do adresare s fonty>.
>   Ocekaval bych, ze jedno nebo druhe ten vyse uvadeny skript dela. V druhem
>   pripade je potreba prestartovat X server,

Ano - davka se snazi o druhy zpusob a pridava potrebne radky do
/etc/XF86Config (neni ale moc pripravena na vicenasobne spusteni).

> - aplikacim musis rict, ze maji pouzivat iso8859-2 fonty. To se dela ruzne,
>   ale pomerne funkcni je nastavit to v .Xdefaults, napr. pomoci:
>   *font: -*-fixed-medium-*-normal-*-*-130-*-*-*-*-iso8859-2

Davka se snazi pridat i spoustu aliasu, ktere by mely zajistit, aby nebylo
nutne takoveto kroky podnikat - a zatim jsem nic takoveho nepotreboval
(pokud nejde o aplikaci natrvdo s odkazy na *-iso8859-1).

> - dal je potreba aplikacim rict, ze se mluvi cesky, coz se da udelat pres
>   nastaveni promenne LANG v environmentu (LANG=cs). To predpoklada, ze
>   mas nasinstalovane ceske locales, coz pokud mas FreeBSD 4.0 by melo byt
>   splneno

Myslim si, ze nastaveni LANG bude prave ten hledany problem. Mel bych
asi radsi zopakovat, ze pokud jde o FreeBSD 4.0, lokalizace jsou sice
jiz v systemu, ale dokud nikdo do /usr/share/locale neprida nejaky ten
symlink, LANG musi obsahovat presne retezec "cs_CZ.ISO_8859-2", jinak
cestina nebude fungovat. Schvalne - co v tom xtermu rika "echo $LANG"?
Predpokladam, ze promenna LC_CTYPE ani jine LC_* nastavene nejsou.

Pokud nepouzivate csh, za zkousku stoji napsat "LANG=cs_CZ.ISO_8859-2 xterm"
... a spusteny xterm by uz cestinu mohl akceptovat.

Ted me napada, ze Xy spoustim jen po prihlaseni na konzoli prikazem startx
a tam skutecne staci LANG nastavit jen v nejakem profile. Pokud jsou ale
Xy provozovany pres xdm spoustene automaticky po rebootu na nejake konzoli,
LANG se asi nema kde nastavit a pak opravdu muze byt problem. Mel jsem
dojem, ze jazyk lze v xdm nekde specifikovat - nevzpomina si nekdo?

> - nekterym aplikacim se take musi rict, ze znaky vyssi nez 127 jsou tistitelne
>   (napr. vile to pozaduje). Jak se to udela zavisi na konkretni aplikaci.

Takove aplikace (znam jen joe) doporucuji hazet zasadne do kose :-)
Mozna je to vile jen spatne prelozene - ale nedival jsem se.

> Ne vsude a ne vzdycky (napr. na notebooku umim hackovane znaky psat pouze
> pres > deadkeys :-(),

Hmm. Nejak mi unika, proc to nechce fungovat. Tipoval bych na postarsi
verzi cehokoli.

> texty, umim je psat, umim zobrazovat ceske WWW stranky vcetne vyplnovani
> formularu (na to je potreba takova brutalni patch pro Netscape, kterou mohu
> eventulene dodat) a umim cist a psat ceske e-maily.

Jo jo. Je to docela fuska, abych ty netscapy u nas vsude opravoval...
Ve svych zaznamech mam tuto poznamku:

. hexedit /usr/local/lib/netscape/navigator-4.72.bin + [F4] -> 71e96d ->
  [Tab] -> 2 -> [F10] -> y # iso-8859-1 -> iso-8859-2 (pred iso-2022-jp)

PS: Jeste neco - pokud budete mit dojem, ze jste z toho dokumentu neco
nepochopil, nebo jsem neco malo popsal/zduraznil, nebojte se mi to napsat.

--
Rudolf Cejka   (cejkar at dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science