instalace cestiny (bylo archiv teto konference v html format

Martin Machacek mm at i.cz
Thu May 25 18:09:45 CEST 2000

On 25-May-00 mkes at ra.rockwell.com wrote:
> No, doufam, ze tady ted nebudu za blba, ale domnival jsem se, ze fonty se
> nainstaluji aplikaci bodu 3 v tom README:
>
> 3) Instalace fontu z http://www.biz.net.pl/ vcetne pripadneho downloadu:
>
>    sh ISO8859-2-bdf.INSTALL
>
> To jsem udelal.  :-(       ( ... a urcite se "neco" nainstalovalo protoze uz
> pri praci v textovem rezimu bez Xwindows se z nejakeho duvodu font
> zmenil).

Fonty na textove konzoli a fonty v X-kach spolu vubec nesouvisi, stejne jako
nesouvisi nastaveni klavesnice. Bez muceni se priznam, ze jsem navod necetl,
takze je mozne, ze tady budu popisovat (a dost mozna navic neuplne), neco co uz
si davno udelal, nicmene:

- ceske fonty, pokud je mas stazene (napr. z toho URL vyse) se musi rozbalit a
  musi se vygenerovat katalog (soubor fonts.dir) a eventuelne soubor s aliasy
  (fonts.alias)  - to se dela pomoci utility mkfontdir - predpokladam, ze ten
  skript to dela
- X serveru musis rict kde ma fonty hledat, coz se da udelat bud za behu
  pomoci xset +fp <cesta do adresare s fonty> nebo (a lepe) v konfiguraci (tedy
  v /etc/XF96Config), kam se napise FontPath <cesta do adresare s fonty>.
  Ocekaval bych, ze jedno nebo druhe ten vyse uvadeny skript dela. V druhem
  pripade je potreba prestartovat X server,
- aplikacim musis rict, ze maji pouzivat iso8859-2 fonty. To se dela ruzne, ale
  pomerne funkcni je nastavit to v .Xdefaults, napr. pomoci:

  *font: -*-fixed-medium-*-normal-*-*-130-*-*-*-*-iso8859-2

  POZOR! Ne vsechny aplikace tento resource pouzivaji (napr. aplikace
  pouzivajici Motif/Lesstif na to obvykle dlabou a musi se mu to rict v jejich
  konfiguraci, napr. u Netscapu v  preferences/appearance/fonts)
- dal je potreba aplikacim rict, ze se mluvi cesky, coz se da udelat pres
  nastaveni promenne LANG v environmentu (LANG=cs). To predpoklada, ze
  mas nasinstalovane ceske locales, coz pokud mas FreeBSD 4.0 by melo byt
  splneno (v Netscapu je dobre v preferences/navigator/languages pridat
  cestinu, tedy cs)
- nekterym aplikacim se take musi rict, ze znaky vyssi nez 127 jsou tistitelne
  (napr. vile to pozaduje). Jak se to udela zavisi na konkretni aplikaci.

No, a pokud mas "spravne" mapovani klavesnice, tak minimalne v xtermu by ti to
po prepnuti melo psat krasne cesky a pomoci vi bys mel byt schopen editovat
soubory s diakritikou. Musim se priznat, ze s FreeBSD 4.0 jsem to
zatim nezkousel, ale jiz od FreeBSD 2.2.6 mi cestina v podstate funguje. Ne
vsude a ne vzdycky (napr. na notebooku umim hackovane znaky psat pouze pres
deadkeys :-(), ale kazdopadne tak, ze mi to staci - tedy umim zobrazovat ceske
texty, umim je psat, umim zobrazovat ceske WWW stranky vcetne vyplnovani
formularu (na to je potreba takova brutalni patch pro Netscape, kterou mohu
eventulene dodat) a umim cist a psat ceske e-maily.

Doufam, ze ti alespon trochu pomuze ... :-)

        Martin

---
[PGP KeyID F3F409C4]