problem s cestinou - poradite, prosim ?

Cejka Rudolf cejkar at dcse.fee.vutbr.cz
Thu Feb 17 18:35:40 CET 2000

Jan Pechanec wrote (2000/02/17):
> 	kamarad pry toto nema a muze psat cesky ve vimu, spusteneho z

Toto zalezi na verzi XFree - co ma? Ja jsem csxterm delal v davnych
dobach, kdy jsem chtel psat cesky nezavisle na systemu vcetne vsech
nelokalizovanych. V lokalizovanych systemech se vsak mohou vyskytovat
ruzne problemy.

Dnes uz ale csxterm nemusim nikde pouzivat a ani ho moc nedoporucuji.
Zvlaste neni moc rozumne pouzivat csxterm v systemu, ktery je
lokalizovany i s ceskou klavesnici v X Window.

> csxterm. kazdopadne ja to nastavil, jak je uvedeno nahore, a ted muzu
> pouzivat kompletne mrtvou klavesu ve vimu i v samotnem bash.

Pokud nema lokalizace, tak urcite nemuze menit velikost ceskeho pismene
pomoci vlnovky ;-)

> 	ALE, porad mi nefunguje horni rada. dival jsem se do
> app-defaults/XTerm, co vsechno muzu, a opravdu mi funguje
> Ctrl+Esc+xxx, alt+<pismeno> mi dava ruzny pismena s diakritikou atd,
> ceske lokales skutecne mam, protoze i ``date'' mi ted pise cesky (a
> spravne).

Horni rada nefunguje jen v csxterm, nebo nefunguje ani v normalnim
xtermu? Pokud nefunguje pouze v csxtermu, tak je mozne, ze se bud
oboji pocesteni bije (tj. aktivace ceske klavesnice muze byt na jedne
klavese Pause) nebo jak jsem se ted dival, tak v XFree implicitne
klavesa Pause muze generovat uplne jiny symbol nez je Pause (jak
jsem psal - panove od XFree jsou v drobnostech skutecne nepredvidatelni
a nektere jejich kroky lze jen tezko pochopit). Kdyz jsem ted zkusil
csxterm u sebe, tak mi uz take nefungoval, i kdyz ve starsich verzich
XFree rozhodne fungovat musel. Stacilo ale, abych ted v XTerm udelal
s/Pause/Scroll_Lock/ a po opetovnem spusteni a po stisku Scroll Lock
horni rada zase fungovat zacala.

Ja mam skutecne dojem, ze by mohl byt dalsi problem v tom, ze klavesa
Pause nemusi generovat Pause. Doporucuji zkusit spustit xev, najet
mysi do noveho bileho okna s cernym rameckem a zmackount Pause a podivat
se, co se vypise za symbol - ten symbol pak lze uvest v XTermu (krome
par vyjimek). V posledni dobe ale Pause nemam rad a urcite uz neudelam
nic noveho tak, aby na klavese Pause bylo prepinani mezi klavesnicemi.
To jsem pochytil z Linuxovych implementaci a dnes uz toho dost lituju.

Pokud i nadale budou problemy, tak bych potreboval vedet, jake symboly
se presne generuji - nejlepe na klavese 4 (c s hackem), 8 (a s carkou)
a ; (u s krouzkem). A kdyz se k tomu prida jeste poznamka o tom, co po
stisku techto klaves vypisuje xev, tak by to bylo uplne super.

> 	admin od r. cejky je dobry, ale ty patche nejsou z 3.3, takze
> napriklad xfree patchuju rucne a jak jsem zjistil, zalezi na tom, kam
> to presne dam (i v ramci sekce ``grp:''). v jeho user.zip tento soubor
> neni, takze nevim, jak to ma opravdu byt.

Od toho jsem tady ;-) Staci se zeptat. Na konkretni dotazy rad a hned
konkretne odpovim. Ale delat veci tak, aby byly vseobecne bezproblemove,
to nemuzu stihat (= jako vzdy jsou za vsim penize a zenske). Ale nestezuju
si - jen je mi dost lito, ze jsem zatim na nikoho dalsiho u nas nenarazil.
Dva jsou vic nez jeden.

No jo no. Ja ten soubor generoval puvodne jen pro sebe, takze vsechny
patche jsou bezkontextove (= urcene pouze pro znale). Ja jsem to zverejnil
az na zaklade nekolika proseb z meho okoli.

> 	kolega mi rikal, ze mel podobne problemy v linuxu, kde mu
> treba nesly prvni 4 horni klavesy. ale tady je vsechno, jak se mi zda,
> v XTerm natvrdo prepsany, tak nevim...

Je to jednoduche - na nelokalizovanych systemech lze zkusit
csxterm, na lokalizovanych je ale lepsi primo xterm.

--
Rudolf Cejka   (cejkar at dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science