Ceske lokalizace

Cejka Rudolf cejkar at dcse.fee.vutbr.cz
Thu Jan 13 13:09:48 CET 2000

Rehor Petr wrote (2000/01/13):
> - stejne jako pro cs.latin2.qwertz.kbd, ale YZ podle anglicke
>   klavesnice

Asi bysme si meli presnit pojmy. Moznosti jsou tyto:

1) CZ qwertz / EN qwerty
2) CZ qwertz / EN qwertz
3) CZ qwerty / EN qwerty
4) CZ qwerty / EN qwertz

Ja jsem zvolil (1). V uvahu asi pripadaji jeste (2) a (3). (4) se mi jevi
jako hloupost. Kterou volbu kdo preferuje?

Urcite se najde take spousta lidi, kteri preferuji ruzne programatorske
klavesnice - tam to vidim trochu sloziteji.

> - pres pravy Alt (pokud je to mozne rozlisit) puvodni anglicka
>   klavesnice, vcetne znaku se shiftem

Tj. po dobu pridrzeni praveho Altu prepnuti na tu druhou klavesnici?
Neco takoveho uz tam je:

  093   ashift ashift ralt   ralt   ralt   ralt   ralt   ralt    O
  221   ashift ashift ralt   ralt   ralt   ralt   ralt   ralt    O

Ja jsem vsechno nerozepisoval. Napriklad pres Alt+Ctrl+Shift+Esc je
mozne nechat zpanikarit system (po nejakem zapisu do sysctl).
Nebo jsem si tam vloudil hacek + u => u s krouzkem ;-)
Zakladni princip je ten, ze po nahrani klavesnice je implicitni puvodni
anglicka a kombinace Alt+Shift (to fakt miluju ;-) prepina mezi
ceskou a anglickou jako ve Windowsech. A docasne prepinani jen po
dobu stisku nejakeho prerazovace jsem dal na pravy Alt.

> PS: Kde se da najit popis klavesovych zkratek typu Esc+B. Dotesaval
> jsem si mapovani klavesnice TeraTermu pro PC a tohle by se mi moc
> hodilo.

Jestli rozumim spravne: Je to zavisle na programu. Proste v Emacsu
se reklo, ze Meta+b (tj. znak Esc a pak b) bude o slovo zpet atd.
A odkazat lze jen na manualove stranky prislusnych programu.
Pokud jde o generovani retezce znaku nejdriv Esc a pak b jen stiskem
klavesy jako prerazovace s prislusnym pismenkem, tak to je zalezitosti
terminalu - konzoly nebo TeraTermu a opet lze odkazat jen na dokumentaci
k prislusnemu SW.

PS: Jeste jedna hracka se mi moc libi - podivejte
se na "ledna" vs. "leden":

$ date
čt  13. ledna 2000 13:02:59 CET

$ ncal
    leden 2000
po     3 10 17 24 31
út     4 11 18 25
st     5 12 19 26
čt     6 13 20 27
pá     7 14 21 28
so  1  8 15 22 29
ne  2  9 16 23 30

--
Rudolf Cejka   (cejkar at dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science