20GB HDD

Cejka Rudolf cejkar at dcse.fee.vutbr.cz
Thu Jul 8 11:00:08 CEST 1999

Martin SEMRAD wrote (1999/07/07):
> mam jeden dotaz, ktery se tady uz sice pred casem
> objevil a byl uz zodpovezen, ale radsi se zeptam znova.
> Poradi si 2.2.8. s 20 GB diskem?

Podle release-notes ano. Podpora pro >8GB disky by mela byt prave od 2.2.8.
Ale pozor, jde-li o IDE, tak pri zapnutem LBA v BIOSu (co delaji NORMAL
nebo CHS jsem zatim nemel moznost otestovat) musite udelat korenovou
partition ve spodnich 8 GB, protoze LBA dal nedosahne a jadro se musi
natahnout pomoci sluzeb BIOSu. Pokud byste tohle nesplnil, pak se muzete
dockat prekvapeni, ze system nenabootuje (ale po prekopirovani jadra
uz treba ano).

Stepan Chladek wrote (1999/07/07):
> Ovsem po naformatovani (UFS 1KB bloky) mi z onech 20 GB
> zbylo "pouze" cca 18 GB.
> Takze muj dotaz by spis smeroval smerem rezie UFS.

No jo no, nekam se metainformace ukladat museji (napriklad prostor
pro necelych 5 milionu i-uzlu u 20 GB disku pripravenych pro kriticke
situace jako napriklad news servery). Rezie 10 % je bezna,
ale u velkych disku je "vic" videt a:
a) rika-li onech 18 GB prikaz df, pak skutecna volna velikost je o par
   procent (3 %) vetsi (rezerva pro roota);
b) bloky jsou dvouurovnove, tj. urcite mate bloky 8 KB
   s fragmentaci po 1 KB.

Ivo Hazmuk wrote (1999/07/08):
> Mel jsem 13GB disk a 2.2.7. a neslo to. Nez se s tim trapit, tak jsem
> pouzil FreeBSD 3.1.
> Mozna by sel pouzit zavadec z 3.1 a pres to system 2.2.8.
> To jsme zkouseli, kvuli jednodusim prechodum na nove verze
> z toho co prave potrebujeme, ale potom jsme to s kolegy zavrhli.

Ja bych kombinaci 3.1 a 2.2.8 radsi nezkousel... Zmen v 3.x bylo az prilis
mnoho vcetne principu startovani systemu (novy loader vcetne splash
screen ale urcite stoji za to :-). Takze bud 2.2.8 nebo 3.2.

--
Rudolf Cejka   (cejkar at dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science