Ceske locales

Cejka Rudolf cejkar at dcse.fee.vutbr.cz
Fri Jul 31 19:34:01 CEST 1998

> Co se tyce klavesnic, protoze pouzivamja FreeBSD tak Linux, moc bych
> se primlouval za to aby byly stejne... aby se mi to zase nepletlo...

Klidne je mozne zkusit protlacit dve klavesnice - prvni psaci stroj,
druhou programatorskou. Jak ma vypadat programatorska, je mi zcela jedno.
Kdyz mi nekdo posle tu zarucene pravou a jedinou pouzivanou, lze o ni
premyslet (samozrejme prevedenou do FreeBSD formatu - to by nemel byt
vubec zadny problem :-)). Jenze jak znam lidi okolo sebe, kazdy si pod
programatorsou klavesnici predstavuje uplne neco jineho. Takze i kdyz
psaci stroj neni vzdy to prave orechove (hlavne y <-> z), nic
akceptovatelnejsiho jsem zatim nevidel. (Umi nekdo psat na programatorske
klavesnici rychlosti >= 250 zn/min bez chyby s paralelni optickou nebo
zpetnovazebni kontrolou?)

Konecne jsem dostal vetsi disk, takze na malou partisnu planuji i opetovnou
instalaci nejakeho Linuxu. Ale vzhledem k tomu, jake dotazy a problemy se
v soucasne dobe (a dobe minule) resi na Linuxove konferenci, to vypada, ze
skutecny navrat k Linuxu se mi spise vzdaluje nez priblizuje...

> Zde bych rad varoval pred nekolika problemy. Pred casem jsem si uzil peklo
> s ramecky pod Linuxem a nebylo to nic prijemneho. Vetsinu jich diskutuje
> Martin Mares na jeho Linuxove pocestovaci strance
> http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/linuxcs. Jeho reseni z UNICODem
> pouzivam uz delsi doby a je uplne bezproblemove a funguje jednoduse
> receno skvele. Mozna by podobne reseni slo pouzit pod FreeBSD.

Ja taky (= uzil jsem si peklo). Proc myslite, ze jsem Linux pouzival mene
a mene? Protoze to bylo velke cestovani od chyby k chybe, od problemu
k problemu, od jednoho "chytraka" k druhemu (= Neni problem, ze nekdo
neco nevi o unixech. Ale je katastrofa, kdyz ten nekdo nema zadnou snahu
se necemu priucit, dela aplikace a pak je zverejnuje.)

UNICODE - zni to perfektne, ze? A ctete freebsd konference? A ptal jste se
lidi z Japonska, Ciny a Koreje? Nedavno se o UNICODE bavili. Jake bylo
moje prekvapeni, kdyz jsem se dozvedel, ze 65536 znaku jim nestaci a
UNICODE je pro ne mrtve (urcite alespon pro dva :-))...

K WWW (s jejim soucasnym ctenim):
* Devitipixelove znaky - dalsi problem, ke kteremu jsem se zatim nedostal.
  Ale toto mi pripada jako prkotina. Za vetsi problem povazuji nedopiplanou
  konzolu (blikani pri vyznacovani, blikani znaku v miste polohy mysi...)
* Emacs: Evidentne vadna aplikace.
* Bash: Dalsi vadna aplikace, ale alespon ve FreeBSD nemusim tvorit
  ~/.inputrc kvuli psani ceskych znaku v prikazove radce.
  (Uz rok mam dojem, ze jsem jediny na teto planete, komu vadi, ze
  interni prikaz bashe "time" obcas vypisuje nesmysly.)

Shrnuti: Chyby jsou hlavne na strane autoru, kteri jsou zvykli z MSDOSu
a o termcap/terminfo databazich a o prenositelnosti jeste nikdy
neslyseli. Co chcete delat s aplikaci, ktera kresli ramecky
pomoci znaku definovanych makry typu "#define LEFTUPPER 176"? Zahodit.
Vse si lze snadno zjistovat z terminalovych databazi.

> Tady nerozumim, co je tim mineno. O co tu jde?

Win* pouzivaji kodovani Win1250. V unix(-like) mate ISO-8859-2. Je bezne,
ze ve Win* vytvarite soubory s ceskymi nazvy, tedy s kodovanim Win1250.
Pokud v unix(-like) pripojite tento DOSovy disk, nazvy souboru s ceskymi
znaky musite prekodovat z Win1250 do ISO-8859-2.

> Je pravda, ze ceske telnety jsou peklo. Nejake IOCTl na nastaveni prekodovavaci
> tabulky se mi zda jako zajimavy napad. Nikdy jsem to nezkousel ale poptam
> se... Ted me napada, ze takove premapovavaci IOCTL je vpodstate to, co
> Linux propaguje pod tou "UNICODovou konzoli"

Rad se priucim. Budu-li mit UNICODovou konzoli, vyresi se mi problemy
s prekodovavanim cestiny pri vzdalenem pristupu? Tj. budou se mi posilat
definovatelne mapovane jednoznakove kody na telnetovskou linku?