X 3.3.1 a cz/sk

Martin Edlman edlman at kolej.mff.cuni.cz
Wed Feb 4 00:36:24 CET 1998

Zdravim,

> Prosim Vas, ma niekto rozbehanu cestinu (slovencinu) pod x-ami 3.3.1

na ftp.freebsd.cz/pub/FreeBSD/czech je soubor X3.2-cz.tgz pro pocesteni X.
Funguje i s X 3.3.1 (pod Linuxem i FreeBSD). Jde v podstate jen o upravu
/etc/XF86Config a o upravu souboru s definicema rozlozeni klaves, protoze
v distribuci jsou blbe. Asi si nikdo z FreeBSD.org nedal tu praci aby
zjistil, jaky je skutecny rozlozeni klavesnic po svete, ale budiz. V
jejich definici na cesky (nebo US ted nevim) klavesnici nefunguje 'v' a
'l', na druhy jo. Prepinaj se pomoci CTRL-SHIFT (viz XF86Congif). Pro vas
bude asi treba si ty definicni soubory do slovenstiny.

> Mam totiz na pocitaci iba FreeBSD (windows som z urcitych dovodov
> vyhodil:) a potrebujem pisat texty s tymi narodnymi hakmi-bakmi.

me uz tu prezivaj jen proto, ze jsem se nedostal k tomu je vymlatit :-)

> Prosim, ak ma niekto riesenie (co najcistejsie), nech sa ozve ... nerad by
> som kvoli takej malickosti znova instaloval W.

vyse popsany zpusob je asi nejcistsi, pracuje se standartnima X vecma,
nevyzaduje nic navic, a navic "opravuje" chyby v definici klavenic.
Cestina mi funguje ve vsem (Gimp, xterm (joe), Netscape Editor, ... ). U
xtermu je mozna jeste treba nastavit nejakou syst. promennou nebo neco
dopsat do .inputrc, ted presne nevim.

Co se tyce fontu, ty lze potahat pres odkazy z http://www.cestina.cz .

Popis pocesteni Gimpu jsem sem psal pred par hodinama (viz
http://www.kolej.mff.cuni.cz/~edlman/gimp/ ).

Jediny co chybi ke stesti me jsou CZ Adobe Type 1 fonty (postscriptovy).
Mam takovy ty tri zakladni (Arial, Times a Courier). Jinak mam asi 150
neceskych.
No mam taky asi 50-70 ceskych, ale ty jsou vzaty z Windows, takze nesedej
znaky. Takze shanim bud primo CZ Type 1 fonty v ISO-8859-2 nebo konvertak
tehle fontu (.pfb, .pfm, .pfa, .afm ) z Windows CE na ISO Latin 2.

								Edas

Martin Edlman, A818, VSK 17. listopadu, Patkova 3, Praha 8, 182 00
+420/2/855 10 40-9, ext. 692, edlman at mail.kolej.mff.cuni.cz
http://www.kolej.mff.cuni.cz/~edlman/