Podivne chovani gmirror/gpart

pm-conf at kostax.cz pm-conf at kostax.cz
Tue Mar 8 09:27:55 CET 2022

Zdravim,
zkusim trochu upresnit.

On 08. 03. 22 0:55, Miroslav Lachman wrote:
> Tohle mi prijde trochu podezrele, protoze GPT i gmirror se snazi zapsat
> do posledniho sektoru. Pokud si tedy dobre vpzominam, tak mirrorovat
> cely disk slo s pouzitim MBR/BSD schema, ale s pouzitim GPT se miroruji
> az jednotlive oddily.

Omlouvam se, patrne to bude BSD. Nejsem schopen pustit nic, co by mi to
prozradilo. Stejne spatne se chova gpart, lsblk, diskinfo, ...

Usuzoval jsem, ze je to GPT, protoze mount rika:
/dev/ada0a on / (ufs, local, journaled soft-updates)

Mylne jsem si myslel, ze u BSD bylo vzdy ada0s1a, ale vidim, ze se pletu.

Takze je to BSD, jen jeste upresnim, ze mam parametr
kern.geom.part.check_integrity=0 v /boot/loader.conf, ktery jsem nekdy
kolem FreeBSD verze 10 musel zacit pridavat, jinak to nenabehlo.

> Co znamena, ze to nenabihalo? Napsalo to nejakou chybu? Byla to chyba z
> BIOSu (ze nevidi zadny disk), nebo chyba az ve FreeBSD bootloaderu?

V tu chvili to jeste resil kolega, takze presnou hlasku nemam. Dostalo
se to ale az do mountovani disku a az tam to hlasilo nejake problemy
cteni z gmirror disku.

> Zazil jsem totiz servery, kde BIOS dokazal bootovat jen z prnviho disku,
> takze kdyz odesel prvni, byl vyjmut a nahrazen prazdnym, server
> nedokazal nabootovat. Musel se druhy disk dat na pozici prvniho a pak to
> bootovalo.

Ano, s tim mam taky zkusenost, ale to neni tento pripad.

> Tohle mi tak trochu pripomina situaci, kdy odchazi jeden disk, ale
> fyzicky jsi odebral ten "zdravy" a tak ti tam zustal disk, ktery je
> gmirrorem oznaceny jako "failed". Gmirror by jinak mel uplne normalne
> nabootovat z jednoho funkcniho disku (a mel vzdycky nabootoval).
> Maximalne bych u toho vyzkousel jeste gmirror forget, aby se ani
> nesnazil hledat nejaky jiny disk.

Odebran byl opravdu chybujici disk. Disk, ktery v serveru zustal nema
dle smartu problemy. A myslim, ze opravdu nema, protoze pri nepouziti
gmirroru z toho disku normalne nabootuje a funguje.

> Kdyz mas disky / oddily primountovane, tak uz asi nemuzes nacits gmirror
> a ocekavat, ze to zacne fungovat. To bys musel spis jen povolit v
> loader.conf (a zpatky v fstab) a rebootovat.

Tady jsme se asi nepochopili, tohle ja netvrdil.

> A ty jsi necim ten mirror gm0 pred tim zrusil? Z toho popisu to tak
> nevypada, to bys musel jeste pouzit gmirror clear o kterem nepises.
> Pokud na tom disku porad jsou metadata gmirroru, tak se ho zkratka
> system snazi okamzite vyuzit, kdyz nactes modul geom_mirror rucne.

ne, nezrusil jsem gm0, teoreticky to nebylo potreba. Ocekaval jsem, ze
mi server nabehne s gmirrorem (ale s jednim diskem), ja udelam prave
forget a pak pridani druheho disku a budu fungovat dal.

Ale to je prave to, co se nestalo. Proto jsem nabehl se zakazanym
geom_mirror modulem. Takze mam opravdu disk, na kterem jsou informace o
geom_mirror zapsane. Jenze jakmile zkusim nahrat geom_mirror, abych s
tim mohl pracovat, tak se ten prikaz zasekne.

> Me to prijde cele nejak chaoticke.

Doufam, ze uz je to jasnejsi.

> Jestli mas moznost to nabootovat z nejakeho jineho media (USB flash
> disk) s vypnutym gmirrorem, tak to udelej.
> Zkontroluj si pomoci smratmontools, ze je ten disk opravdu OK.
> Pokud chces mirror udelat znovu, tak na tom puvodnim spust gmirror clear
> a pak vytvor novy mirror stejnych parametru, do ktereho pak pridas i ten
> druhy (novy) disk.

Ano, to je asi reseni - bootnu z USB a zkusim to vycistit takto.

Diky za radu.

Stale mam zahadu, proc to po vypadku jednoho disku neumi s gmirrorem
nabehnout, ale je pravda, ze jak to resil kolega, tak jsme se vlastne
nedostali do stavu, kdy by se udelal gmirror forget. Jestli ta chyba
vznikla nejak driv, tak by to mozna stejne neslo, protoze jak jsem psal
vyse - ted vlastne zadny prikaz pro praci s disky nemuzu pouzit.

Diky
PM