Proces zaseknuty ve stavu D (disk)

David Pasek david.pasek at gmail.com
Wed Mar 31 09:00:39 CEST 2021

Ahoj,
jelikoz se i tady jedna opet o tema spojene s VMware virtualizaci, tak
se zase dovolim zapojit.

On Wed, Mar 24, 2021 at 12:11 PM Miroslav Lachman <000.fbsd at quip.cz> wrote:
> [...]
> da1: <VMware Virtual disk 1.0> Fixed Direct Access SCSI-2 device
> da1: 320.000MB/s transfers (160.000MHz DT, offset 127, 16bit)
> da1: Command Queueing enabled
> da1: 199680MB (408944640 512 byte sectors)
> da1: quirks=0x140<RETRY_BUSY,STRICT_UNMAP>
> Trying to mount root from ufs:/dev/da0p2 [rw,noatime]...
>
> # camcontrol devlist
> <NECVMWar VMware IDE CDR00 1.00>   at scbus0 target 0 lun 0 (cd0,pass0)
> <VMware Virtual disk 1.0>          at scbus2 target 0 lun 0 (pass1,da0)
> <VMware Virtual disk 1.0>          at scbus2 target 1 lun 0 (pass2,da1)

Podle vyse uvedeneho vypisu je zrejme, ze se jedna o emulovany LSI radic.
Pro FreeBSD bohuzel neexistuje driver pro VMware paravirtualizovany
SCSI radic, takze tudy cesta nevede. VMware Paravirtual SCSI driver je
obecne doporucovany VMware diskovy radic, ktery je typicky soucasti v
open-vm-tools, ktere jsou pro FreeBSD dostupne, ale zrovna
paravirtualizovany driver storage controlleru pro FreeBSD neni
dostupny. Kdyby se nekdo chtel podilet na jeho vyvoji, tak se mi
prihlaste :-)
Vice o VMtools a instalaci ve FreeBSD zde
https://www.vcdx200.com/2017/02/how-to-install-vmware-tools-on-freebsd.html

Takze ve FreeBSD mas k dispozici "pouze" nasledujici diskove radice
BusLogic Parallel (nedoporucovany, to je hardwarova historie)
LSI Logic Parallel
LSI Logic SAS (default for FreeBSD)

Nicmene mne zaujala jina vec. Podle toho vypisu <VMware Virtual disk
1.0> je zrejme, ze mas relativne stary VM Hardware (dnes se tomu take
rika VM Compatibility).
Nasimuloval jsem si to v labu a <VMware Virtual disk 1.0>  je az do VM
Hardwaru version 13, protoze od VM Hardwaru version 13 se emuluje
<VMware Virtual disk 2.0>.

Mozna by stalo za to upgradovat VM Hardware a prejit na VMware Virtual disk 2.0

> Vic k tem diskum asi nezjistim.
>
> Kazdopadne vsechny ty VM maji stejnou konfiguraci a jsou v provozu 2 - 4
> roky. Tedy neni to ani problem, co by se objevil hned pri uvedeni do
> provozu.
>
> Pro uplnost, bezi tam FreeBSD 11.4 amd64 s GENERIC kernelem.

To ze neco roky fungovalo a najednou to nefunguje se bohuzel stava v
dnesni virtualizovane a software-defined dobe cim dal tim casteji a
Root Cause analyza se ve velmi virtualizovanem a sharovanem prostredi
dela dost obtizne i administratorum underlay infrastruktury, natoz
Tobe, kdy jako koncovy zakaznik navic ani nemas prostredky pro rozumny
troubleshooting. Jsem presvedceny, ze se ti pod tvym virtualnim
strojem behem tech 2-4 let zmenila spousta veci. SAN storage, ktera
poskytuje storage pro VMware hypervizor, fyzicke servery, ktere jsou
pod tema virtualama, verze virtualizační platformy, atd. A to ani
nemluvim o tom, ze se ty zmeny deji za plneho chodu tveho virtualniho
serveru.

Psal jsi, ze v O2 Cloudu nemas pristup do zadne konzole. V O2 Cloudu
se bezne dava zakaznikum pristup do konzole vCloud Directoru, kde
muzes sam se servery provadet zakladni akce typu PowerOn, PowerOff,
Reset a prave ten VM Hardware Upgrade. To co se totiz automaticky
nemeni je VM hardware. VM Hardware totiz administrator infrastruktury
vzdy zajistuje v soucinnosti s adminem Guestoveho operacniho systemu.
Mas-li jako Guest OS admin pristup do vCloud Director konzole, tak si
ten upgrade hardwaru muzes udelat sam. VM Hardware emuluje fyzicky
hardware, maskuje CPU instrukce, atd.
Vice oficialnich informaci jake vsechny features jsou zavisle na VM
hardware version najdes tady
https://docs.vmware.com/en/VMware-vSphere/7.0/com.vmware.vsphere.vm_admin.doc/GUID-789C3913-1053-4850-A0F0-E29C3D32B6DA.html

Mimochodem starsi verze VM Hardwaru maskuji nektere CPU instrukce, coz
ti muze nebo nemusi vadit.
Viz. https://www.vcdx200.com/2016/09/vmware-virtual-machine-hardware-version.html

VM Hardware upgrade je jedna z akci, kterou si vetsinou musis udelat
sam a nebo o ni zazadat.
Pro O2 jsem historicky ten infrastrukturni (VMware) cloud designoval,
ale uz je to skoro 8 let. Co si pamatuju, tak O2 nabizelo nejen O2
Cloud se samoobsluhou (web interface), ale  i managovane servery bez
samoobsluhy.
Jestli ti Ty VM-ka nebezi v O2 Cloudu, ale ve sluzbe O2 Managed
Server, tak to budes muset resit s O2 helpdeskem pres telefon.

Mimochodem, kdyz si nechas vytvorit u cloud providera novy virtualni
server, tak uz velmi pravdepodobne budes mit ten nejnovejsi VM
hardware, ktery jejich infrastruktura podporuje. Nicmene ve Tvem
pripade se bavime o virtualnim serveru, ktery uz tam bezi par let,
takze ten upgrade VM hardwaru ti muze a nebo nemusi pomoct, ale kdyz
uz se tady o tom bavime, tak jsem pridal trochu detailu, protoze to
vypada, ze te zatim stejne nic jineho nenapadlo.

Dej vedet jestli jsi neco podnikl a jak jsi dopadl.

David.