Proces zaseknuty ve stavu D (disk)

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Mar 23 15:23:16 CET 2021

Behem dvou tydnu se mi podruhe stalo, ze prestalo fungovat zalohovani
rsyncem, ktery na tom stroji bezi jako daemon. Proces je podle ps
zaseknuty ve stabvu D, coz je "process in disk (or other short term,
uninterruptible) wait".
Uz minule jsem podezrival nejakou chybu filesystemu, takze jsem provedl
reboot, protoze proces nejde prikazem kill nijak ukoncit, pri rebootu
jsem spustil fsck, ale zadna chyba nebyla nalezena.

A ted je otazka, jak tenhle problem priste resit? Tedy jak zjistit, na
cem presne se to zasekne? Zkusil jsem na ten proces pustit ktrace -p
63940 a to same s truss, ale nic to nevypise.

Zkousel jsem pak rsyncem poustet cteni jen nekterych adresaru (disk je
rozdeleny na datovou partition /vol0, na /tmp, /var, /usr a /) a problem
je podle vseho na root partition. Tam se ale zasekava na cteni v ruznych
oblastech. Nejde precist /boot/ (cast obsahu vypise, ale pak se
zasekne), zasekne si i pri obycejnem "ls /mnt". Opet v neprerusitelnem
stavu.

Stroj jsem rebootoval a zase vsechno funguje normalne. Je to produkcni
webserver, tak me to trochu znervoznuje a chtel bych se pripravit na
situaci, ze se to stane znovu.

Mirek