Samovolne vypinanie

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Dec 28 12:50:40 CET 2020

On 28.12.2020 9:50, Peter Rosa wrote:
> Mam otazku a prosim o radu - mam router postaveny na FreeBSD 11.4, okrem
> routovania robi aj lokalny DNS, mailserver, web proxy a ftp proxy. V
> nahodnych intervaloch sa vypina a ja potrebujem zistit, ktory proces
> alebo HW ho zabija.

Nez zacnes zjistovat co pocitac vypina, zjisti nejdriv jestli se vubec
vypina. Mozna se proste "jen" zadira.

Kdyz system startuje, nepise nahodou neco jako ...
>  WARNING: / was not properly dismounted

Bylo by to ve /var/log/messages.

A kdyz uz jsme u messages - prvni tri radka v LOGu pri startu systemu je:
> kernel boot file is /boot/kernel/kernel

Jakych je par radek, ktere predchazeji a nasleduji (ano, nasleduji -
zaznamy pri shutdownu, ktere nemohly uz byt zapsany, jsou zapsany az pri
pristim startu, pokud se zachovaly v pameti)? Melo by tam urcite byt
neco jako
> syslogd: exiting on signal 15

To by potvrzovalo hypotezu, ze jde u rizene vypnuti a teprve v tehle
chvili ma smysl zacit hledat co system vypina.

> Ked sa mu to stane, tak je pocut, ze ventilatory sa krutia, blika externa sietovka

A takhle se to chova i kdyz to vypnes ty, umyslne (shutdown -p ...) ?
Protoze pokud ne, je na miste zvazit hypotezu, ze se v pripade, o kterem
ty mluvis jako o vypnuti o vypnuti ve skutecnosti nejde.

> ping nefunguje

Ping vetsinou funguje i na zcoredumpovanem systemy. Takze pokud system
neni skutecne vypnuty, pak nejspis neni zabendovany, lec hardwarove zadreny.

> Zacalo to niekedy v marci 2020, najprv to bolo tak raz za mesiac, teraz aj dvakrat za tyzden.

Budu predpokladat, ze se nepotvrdi, ze system se vypina a tedy jde o
havarii. Havarie v nahodnych intervalech, ktere se ale v prubehu casu
postupne zkracuji, by me vedla k vysloveni nasledujicich hypotez:

1. postupne se zhorsujici ventilace systemu (napriklad prachem, postupne
se zadirajici vetrak a podobne) a s tim souvisejici prehrivani.
Vycistit, zkontrolovat vetraky.

2. casova degradace nektere ze soucastek. Typicky elektrolyticky
kondenzator (vysychani) ve zdroji nebo na desce. Diky tomu do systemu
postupne pronika ve vetsi a vetsi mire nejake ruseni, ktere, jak roste,
stale casteji narusi cinnost systemu natolik, ze v danem okamziku selze.
Doufat, ze je to zdrojem a tento vymenit. Pokud je to na desce, no,
muzes samozrejme zkusit vadny kondenzator hledat a vymenit, ale
doporucovane reseni je nahradit pocitac jinym.

Jde o hypotezy, ktere pri splneni zminenych predpokladu povazuju za
nejpravdepodobnejsi - nikoliv jedine mozne.