Re: Upgrade staršího stroje

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Nov 4 12:19:04 CET 2020

On 4.11.2020 11:05, Zbyněk Burget wrote:
> léta zanedbaný stroj s FBSD 10.1.

Desitka a zanedbany stroj ? Nedavno jsem upgradoval nekolik devitek a
jednu osmicku a jeste o par dalsich vim. I sestky ...

> Pro stažení src jsem chtěl použít freebsd-update, ale končím s chybou.
> The update metadata is correctly signed, but failed an integrity check.

Nejsem si jistej, kdy presne menili hashovaci algoritmus. Je klidne
mozny, ze freebsd-update z desitky nemusi umet dvanactkovy hash spocitat.

freebsd-update neznam, ale pokud to jde, tak mu tu kontrolu zakaz. Pokud
nejde nebo nevis jak, stahni zdrojaky jinak - treba pomoci SVN, nebo si
docela jednoduse stahni tar se zdrojakama a rozbal si ...

Pri samotnem upgrade - nejsem si jistej jaky mozny zadrhely te pri skoku
10->12 cekaji.  Nemusi to byt uplne trivialni. Napriklad stavajici
(desitkovy) 'make' nemusi rozumet vsemu v dvanactkovych makefilech.
Priznam se, ze uz si nepamatuju, kdy se z fmake prechazelo na bmake,
jestli to bylo mezi devitkou a desitkou nebo desitkou a jedenactkou.

Totez plati pro samotny kompilator a zdrojaky - taky na ne muze byt
stary a nemusi rozumet napriklad optionum.

Moje rada je mit zdrojaky prelozene dvanactkou nekde jinde, jakoz i ten
kernel, z toho dvanactkovyho "nekde jinde" udelat NFS server, /usr/src a
/usr/obj mountnout na upgradovany server a na nem uz delat jen
make KERNCONF=???? installkernel installworld

A jestli desitka mela jeste fmake, tak uplne nejdriv upgradovat ten. A i
tak je upgrade o dve verze pomerne odvaznej. Ja tyhle upgrady delam
dvoukrokove, pres jedenactku. Ale ja delam upgrady vetsinu na dalku, bez
fyzicky pritomnosti. Me to po restartu musi nabehnout vcetne site a
sshd. To je trochu citlivejsi situace, nez kdyz muzes v pripade nutnosti
z console bootnout do single rezimu a pripadny problemy vyresit pomoci
utilit v /rescue/*...

Nerikam, ze mam ozkouseno, ze to nejde udelat prekladanim dvanactkovejch
zdrojaku na desitce. Nepamatuju se, jestli to nedelam proto, ze jsem
nemel cas se s tim patlat a dukladne to odladit, nebo jestli jsem tam
kdysi skutecne narazil na nejaky netrivialni problem, ktery me od
dalsich upgradu 10->12 odradil. Takze pokud se do toho pustis a pujde
to, tak dej vedet.

A v kazdem pripade - pokud zdrojaky pro 12 prelozis desitkovymi
nastroji, tak az to restartnes do ty dvanactky, prelozil bych to komplet
jeste jednou, dvanactkovymi nastroji, a preinstaloval.

Nezapomen na mergemaster a make delete-old. A az zreinstalujes uplne
vsechno, i porty, tak make delete-old-libs a smazat obsah
/usr/local/lib/compat/pkg/

Pozor na upgrade bashe pokud ho pouzivas jako login shell, po upgrade se
ujisti, ze jde spustit, stare knihovny v /usr/lib mohou zpusobit, ze to
nejde a uz byses neprihlasil.

Celou dobu tu mluvim jen o upgrade bazoveho systemu. Jaily jsou
samostatna uloha ...