bootovani s grubem a ZFS BE

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Wed Apr 1 00:17:12 CEST 2020

Dan Lukes wrote on 2020/03/31 21:20:

> A kdyz se je v teto situaci pokousis naladovat rucne tak to jde bez reci ?

Jo, to jsem zapomnel zminit. Ja mam pocit, ze se ty moduly vlastne
natahuji dvakrat...
Ze kdyz nabootuju do singleuser rezimu a vypisu si kldstat, tak tam jsou
nejake moduly uz nactene.
A pak, asi kdyz se spusti rc skripty, se zacinaji natahovat dalsi moduly
a tam az vznikaji ty chyby.
Dobry tip, podivat se na tohle vic a zkusit to rucne.

> Mozna je to jen moje mala znalost ZFS, jak vseobecne znamo, my se nemame
> radi, ale neni to tak, ze kdyz mas root na ZFS, tak loader ve
> skutecnosti nestartuje kernel ze ZFS (protoze s tim pracovat neumi), ale
> startuje ho ze zvlastniho svazku (zrejme toho, kteremu rikas BE) ...

Kdyz bylo ZFS na FreeBSD v plenkach, tak se skutecne bootovalo z male
UFS partition, ale ted uz ma FreeBSD ZFS aware loader, takze umi
skutecne bootovat ze ZFS oddilu. Mel by to zajistovat /boot/gptzfsboot -
tedy pokud se nepouziva GRUB.
Ten GRUB, ktery je na tom FreeBSD by prave taky mel umet pracovat se ZFS.

BE = Boot Environment, je ZFS klon. Tedy oddil ZFS, ktery vzniknul
naklonovanim puvodniho root oddilu - se vsim vsudy, vcetne /boot.

> ... zatimco kdyz koukam na konfiguraci GRUBu (ktery ostatne taky
> prakticky neznam) tak vidim "insmod zfs" - tedy jako by snad ten grub
> videl primo na tu ZFS partition a kernel loadoval z ni.
>
> Nejmene tim by se od standardni load procedury odlisoval. Co takhle GRUB
> existenci ZFS vubec nezatezovat a praci se ZFS nechat az na kernelu, tak
> jak se to deje u standardniho loaderu ?

Matne si vzpominam, ze neco takoveho jsem s GRUBem pred lety udelal,
kdyz jsem si udelal vlastni USB flashdisk s nekolika verzema FreeBSD
instalatoru a mel jsem tam prave GRUB a chainloading. Muzu to taky
zkusit nacpat do toho sileneho konfiguraku, co je tam ted (ma nekolik
set radek .. fuj)
Ale mozna bude fakt jednodussi tam dat ten normalni FreeBSD boot
manager. Doufam, ze tim nic nerozbiju.

Diky

Mirek