problem s BINDem / dhclient

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Apr 29 07:06:30 CEST 2019

On 29.4.2019 0:56, Miroslav Lachman wrote:
> V pf.conf mam tabulku "reserved":
>
> table <reserved> { ..., 10.0.0.0/8, ..., 0.0.0.0/8, ... }
> ## Deny all non routable trafic on external interface
> block log quick on $ext_if inet from <reserved> to any
> block log quick on $ext_if inet from any to <reserved>
> DHCP server ma adresu 10.128.129.89:

Takze 10.128.129.89 v tomto pripade "routable" je, a predpoklad "adresy
zpravidla nemaji co delat" konkretne tady neplati. Nejspis je ta adresa
dokonce primo directly-connected (protoze primarni RENEW se posila na
255.255.255.255)

> Tuhle IP jsem tedy vyloucil z tabulky reserved:
> table <reserved> { ..., !10.128.129.89 }
> A zpravy "send_packet: Permission denied" uz se v logu nevyskytujou.

To vypada jako vitezstvi.

Ale ja bych tohle neresil pres adresy. Proste bych povolil jakekoliv
odchozi UDP z portu 67 na port 68 a prichozi UDP z portu 68 na port 67.
Tecka.

> jestli UPC DHCP server ma vzdy adresu 10.128.129.89

I kdyby ...

Nechtel's pouzit statickou konfiguraci IP, protoze ti do toho UPC muze
kdykoliv stournout, zpravidla, kdyz si pryc, a prestane to fungovat.
Opravdu chces funkcnost uzamknout na predpoklad, ze nemeni adresu DHCP
serveru ? Uz zitra ten DHCP server muze byt na jine - myslim uplne jine,
tedy ani ne z 10.0.0.0/8

> PF, ktery tam keep state pridava automaticky

Koukam, ze se IPF vyhybam i z duvodu, ktery jsem ani neznal ... ;-)

> vratit k puvodnimu tematu, BIND, ktery mi ted opet prestal odpovidat na dotazy z venku
> V dhclient.leases.bge0 je tohle
>   renew 1 2019/4/29 00:32:14;
>   rebind 1 2019/4/29 02:47:14;
>   expire 1 2019/4/29 03:32:14;
> a v 01:00 prestal odpovidat na dotazy na vnejsi IP adrese.
> BIND prestal poslouchat na TCP portu, ale dal posloucha na UDP portu

Ja bych hadal, ze inicializace poslouchani bud eresit TCP i UDP soucasne
a to, ze jedno zustane a adruhe ne se mi jevi navysost podezrele. No, to
uz je fakt na podivani se do zdrojaku a to ti nejmene ted nabidnout
nemuzu. A k tomu mozna bude potreba pustit BIND pod kdump, pravidelne
testovat kdy na tom TCP prestane pospichat (protoze ten dump bude
ohromny a bez casu se v tom kriticky okamzik bude velice tezce hledat) a
pak se s tim nejak poprat.