problem s BINDem

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Sat Apr 27 19:21:40 CEST 2019

Jak jsem tu pred nejakym casem resil problem s MTU po vymene stareho
stroje za novy, tak tam mam jeste jeden problem, ktery se drive
nevyskytoval.
Stoj dostava IP od providera (UPC) z DHCP a protoze bezi porad, IP mu
zustava porad stejna. Ale i tak, kdyz se obnovuje lease, casto dochazi k
tomu, ze na vnejsim interface prestane BIND odpovidat na DNS dotazy.
Restart BINDu to vyresi.
Ted je tam BIND 9.13, na starem stroji byl nejaky hodne stary BIND,
mozna jeste 8 a nikdy jsem tam tenhle problem nezaznamenal.

Jak jsem psal, IP se na tom stroji nezmeni. Co teda muze zpusobovat, ze
ma BIND problem s obnovou lease?
Je nakonfigurovany jako listen-on { any; };

Ma smysl parat po pricine, nebo radeji sahnout po workaroundu a z
dhclient scriptu volat pokazde "service named restart"?

------------

A pak tu mam jeste jednu ciste teoretickou otazku.
V ciste instalaci bind913 se vytvori adresar /usr/local/etc/namedb a v
nem podadresare:
    dynamic
    master
    slave
    working

Defaultni named.conf obsahuje v options:
    directory "/usr/local/etc/namedb/working";

A me tak trochu unika, k cemu slouzit ten adresar working / proc smeruje
directory do nej, kdyz to pak znamena, ze prestanou fungovat relativni
cesty master/moje-zona.conf?

Ma smysl directory nastavit na /usr/local/etc/namedb/?
Nebo presunout master do working?
Nebo proste pouzivat vsude absolutni cesty?

Zkousel jsem k tomu nastaveni "directory" neco najit na netu, ale vsude
jsem jen nasel strucne info z manualu:

directory is a quoted string defining the absolute path for the server
e.g. "/var/named". All subsequent relative paths use this base
directory. If no directory options is specified the directory from which
BIND was loaded is used. This option may only be specified in a 'global'
options statement.

Zadne zduvodneni, proc je to na FreeBSD jinak.

Aktualne jsem ten stary named.conf upravil na absolutni cesty a muzu to
tak klidne nechat byt. Jen me tohle tema zajima, proc to ted je, tak jak
to je, zatim co "kdysi davno" to bud bylo jinak, nebo jsem to ja tenkrat
nakonfiguroval jinak a uz nevim proc...

Mirek