PF a NAT pro lokalni sit / MTU / Solved?

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Sun Mar 24 01:29:26 CET 2019

Jiri Kubina wrote on 2019/03/23 13:48:
> Zdar chlapi,
>
> ja bych se na chvili zameril na nasledujici radek a zkusil na zkousku
> vypnout IPv6, tipnul bych si, ze v tom ma prsty IPv6 konkretne path MTU
> discovery https://tools.ietf.org/html/rfc1981
>
> kernel: nd6_setmtu0: new link MTU on bge0 (576) is too small for IPv6

Taky jsem si rikal, jestli s tim nejak nesouvisi IPv6, proto jsem tenhle
radek v predchozim mailu poslal.

> Mimochodem jak na tom je s IPv6 stary a jak novy router?

Stary ani novy router IPv6 nepouziva ani na vnitrni ani na vnejsi
sitovce. Ma jen defaultni nastaveni, ktere je ve FreeBSD vzdy pritomno.

Stary router:

xl0: flags=8943<UP,BROADCAST,RUNNING,PROMISC,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
         options=1<RXCSUM>
         inet6 fe80::204:76ff:fe9a:125a%xl0 prefixlen 64 scopeid 0x2
         inet 86.xx.xx.xx netmask 0xffffff00 broadcast 255.255.255.255
         ether 00:04:xx:xx:xx:5a
         media: Ethernet autoselect (100baseTX <full-duplex>)
         status: active

Novy router:

bge0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1500
options=c019b<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,TSO4,VLAN_HWTSO,LINKSTATE>
         ether 98:f2:yy:yy:yy:30
         hwaddr 98:f2:yy:yy:yy:30
         inet 0.0.0.0 netmask 0xff000000 broadcast 255.255.255.255
         nd6 options=29<PERFORMNUD,IFDISABLED,AUTO_LINKLOCAL>
         media: Ethernet autoselect (none)
         status: no carrier

mezi xl0 (stary) a bge0 (novy) je rozdil jeste v tom, ze xl0 beha jen
100baseTX a bge0 beha 1000baseT

> Ale pokud chceme mit jistotu navrhuji udelat toto:
>
> 1.Odpojit sitovku mezi novym routerem a modemem
> 2.Restartnout novy router
> 3.Vypsat si ifconfig bge0

Viz vyse - s odpojenym kabelem ma bge0 i bge1 mtu 1500

> 3.Pustit tcpdump -i bge0 -w /home/mtu_dump.pcap
> 4. Pripojit kabel
> 5.Pockat az dostane router IP z modemu ifconfig

Jakmile bge0 dostane IP z DHCP od UPC, tak se mtu nastavi na 576

> 6.Ukoncit tcpdump
> 7.Poslat pcap Danovi

Poslano :)

> 8.Dostat prvotridni rozbor sitove komunikace s odkazy do knihoven
> FreeBSD :)

Reseni, ke kteremu jsem se dostal po procitani internetovych diskuzi,
kde si taky nekdo stezuje, ze mu provider prideluje MTU 576 a pak
internet nefunguje, nebo funguje pomalu... znasilnit dhclienta tak, aby
trval na nastaveni mtu 1500

# vi /etc/dhclient.conf

interface "bge0" {
         default interface-mtu 1500;
         supersede interface-mtu 1500;
}

# service dhclient restart bge0

Voila... najednou to funguje tak, jak jsem ocekaval, ze to pobezi od
zacatku a na net se dostanu i ze stanice za tim novym routerem.

Takze otazka ted zni - jak moc je to prasarna? Co mi tim muze realne
hrozit za problemy? (laicky bych rekl, ze nic, kdyz to s mtu 1500
funguje pres 10 let na starem routeru)

Muzu to takhle nechat a rikat tomu "funkcni reseni", nebo ma smysl
patrat dal?

Tudiz druha otazka, jak se dobrat toho, co a proc zpusobuje nastaveni
MTU 576?

Mirek