Transparentny FW z FreeBSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Mar 7 15:39:16 CET 2018

On 7.3.2018 14:55, Vilém Kebrt wrote:
> Coz je standardni reseni u prumyslovych dedicated IPS stroju :-)

V ty otazce nebylo "zdvizeny oboci" - ja se opravdu chtel jen ujistit,
ze spravne chapu zadani. A ano, pochopil jsem to spravne ;-)

Ne, ze by to s FreeBSD bylo nedosazitelne, obzvlast, kdyz se Pepa neptal
po vice-mene hotovem reseni, ale je ochoten si ho naprogramova. Ale
pokud ni neunika nejaky zasadni trik, tak je to i tak uloha, na kterou
neni FreeBSD uplne dobre pripraveno.

Ano, lze vyuzit netmap(4) a delat si pak s pakety prakticky cokoliv, ale
nevidim jak se z tehle urovne rozumne dostat k L3 filtrovani. Jinak,
nez, ze si ten filtr proste uplne od podlahy sam napises. A to nebude
zadna trivialitka - vem si jen problemy, ktere vzniknou pri zpracovani
fragmentovanych paketu. Na L2 je to vic paketu, ale pokud o jejich osudu
rozhodujes na L3, tak o zadnem z nich nerozhodnes, dokud nebudes mit
vsechny. A to je "nic" v porovnani s problemy, ktere bude potreba
vyresit pokud ma onen transparentni FW sahat jeste vys - tedy do L4.

Mozna by se do hry nejak dal zatahnout netgraph(3) framework, pak by to
mozna mohlo byt programatorsky snazsi, ale otazka je jestli az tak
zasadne. Navic jsem u NG mel vzdycky trochu pochybnosti o tom, jake
datove pruchodnosti s nim lze dosahnout.

A tim se dostavam k me hlavni obave - ze bez ohledu na mnozstvi vlozene
energie do kvalitniho naprogramovani bude pomoci FreeBSD velmi obtizne
"za lacino" napodobit "standardni reseni u prumyslovych dedicated IPS
stroju". Ty stroje jsou totiz pro tuhle ulohu dobre optimalizovane - a z
ruzne casti i hardwarove akcelerovane. Obavam se, ze na FreeBSD nebude
realne dosahnout "uspokojive pruchodnosti" takoveho firewallu.
Mimochodem, to neni "neduvera k FreeBSD", stejnou obavu bych vyjadril u
naproste vetsiny generickych OS.

Nakonec jsme si dopisoval primo s Pepou, protoze nemam v tehle oblasti
dostatecne zkusenosti abych mel k tomuhle tematu neco lepsiho nez
"odhady dojmem" - a nez ses ted ozval ty, tak to vypadalo, ze to tady
nikoho dalsiho ani nezajima ...