SSD nebo HDD na system

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sat Nov 12 10:23:16 CET 2016

Miroslav Lachman wrote:
> V anglickych materialech to bude asi jako capacitor. Je tam proto, aby
> udrzel napeti na rychle pameti, ktera slouzi jako buffer pro rychle
> zapisy a ktera bez napajeni vsechna data ztrati. U modernich SSD muze
> byt tahle pamet ve velikostech GB, takze kdyz se data zapisuji na SSD,
> ten systemu vrati potvrzeni o zapisu a chvili na to vypadne napajeni a
> kdyz SSD nema tenhle kondenzator, tak se ztrati vsechna data, co byla v
> tehle velke vyrovnavaci pameti.

To neni zdaleka to nejhorsi, co se ti muze stat. Tentyz problem se tyka
i klasickych mechanickych disku, ktere zadny kondenzator nemaji. Tam i
jakoz i na SSD se problem musi resit, ale resi se softwarove (dneska uz
si ani moderni SATA disky nedovoli bohapuste lhat o tom, zda konkretni
data jsou nebo nejsou skutecne zapsana na perzistentni medium).

Na SSD je daleko horsi problem s jeste kritictejsimi daty. Na SSD
neexistuje pevna vazba mezi logickym sektorem a mistem, kam je v ramci
SSD disku zapsany a SSD disk tak musi drzet "mapu", ktera rika, kde
fyzicky je ten-ktery logicky blok zapsany.

To nejhorsi, co se ti muze stat, ze napajeni vypadne behem aktualizace
techto internich metadat a ty zustanou poskozena (nekonzistentni).

V krajim pripade tak disk po pristim zapnuti zcela odmitne komunikovat,
nebo sice technicky fungovat bude, ale prijdes o nejaka/vetsinu/vsechna
data (pricemz u toho "nejaka" nemusi jit vubec o data zapisovana tesne
pred vypadkem, ale o jakakoliv data z celeho disku).

Takze v zasade mas pravdu, kondenzator je tam proto, aby byla i pri
vypadku moznost zapsat kriticka data, ale SSD ma daleko kritictejsi data
k zapisu nez ty, ktere's zminil.

No a protoze velkokapacitny kondenzatory (na SSD se obvykle pouzivaji
tzv. superkondenzatory) nemaji neomezenou zivotnost, je treba vedet
nejen, ze tam neco takoveho je, ale ze to stale jeste efektivne funguje.
Proto je dulezity ten obcasny interni test.

Lacinejsi SSD se bez testu obejdou - vyrobce se proste opre o to, ze za
funkcnost disku ruci jen v zarucni dobe, behem te kondenzator vydrzi, a
co je potom uz vyrobce nezajima - po skonceni zaruky disk pouzivas "na
vlastni nebezpeci".

Nejlacinejsi disky se obejdou bez kondenzatoru, v lepsim pripade proto,
ze metadata zapisuji "bezpecnym" zpusobem (coz ma ale zasadni negativni
dopad na zapisovy vykon), nebo proste proto, ze podle specifikace mas
disk napajet a vypinat definovanym zpusobem, a kdyz ho nedodrzis (jako
napriklad pri neplanovanem vypadku), tak si za skody muzes sam ...

> Doufam, ze jsem to popsal spravne a kdyz tak me Dan opravi :)

To bych si nikdy nedovolil, slo jen o jemne doplneni ;-)