Zamrzani USB disku

S Dansa SDansa at seznam.cz
Wed Jan 6 17:51:07 CET 2016

Dobry den,

pokud k pocitaci s FreeBSD 10.2/i386 pripojim USB disk
WD Elements 1.5 TB (VID 0x1058, PID 0x10b8, bcdDev. 0x1012),
pak pri praci s velkym mnozstvim malych dat externi disk
po chvili na cca 62 sekund zamrzne - LED sviti, data
netecou. Pokud aplikace neskonci s chybou, pak se po onech
62 s vse rozjede, tj. pokracuje, kde skoncila - nejhorsi
zaznamenany pripad byl "X s chod - 62 s stop - 3 s chod -
62 s stop - 3s chod"... V logu ani na konzoli neni zadne
chybove hlaseni. Pri praci s velkymi objemy dat (stovky
MB na soubor) se problem neprojevuje.
Disk se chova stejne divne na USB2 i USB3 rozhrani
(viz "detaily" na konci zpravy).

Zjistil jsem, ze podobne se chova i starsi 1 TB disk
stejne znacky a typu (ale s jinym chipsetem - ten navic
potrebuje UQ_MSC_NO_SYNC_CACHE quirk pred casem laskave
sdileny Danem Lukesem...; VID 0x1058, PID  0x1048).
Na 1 TB disku mam prevazne zalohy (dump), takze jsem
problem doposud nepozoroval (malo velkych souboru)...

Nepotkal jste se nekdo s podobnym chovanim? Nemate
nejake reseni (quirk, sysctl...), nebo napad jak ziskat vic
informaci?

Diky

S. Dansa

Detaily:

PC: postarsi Lenovo Thinkpad T60p s:
   ehci0 at pci0:0:29:7:
   class=0x0c0320
   card=0x200b17aa
   chip=0x27cc8086
   rev=0x02
   hdr=0x00
    vendor     = 'Intel Corporation'
    device     = 'NM10/ICH7 Family USB2 EHCI Controller'
    class      = serial bus
    subclass   = USB
OS: FreeBSD 10.2 i386 s vlastnim jadrem (ale viz dale)

Na externim disku jsem puvodne mel FreeBSD 10.2, ale protoze
"portsnap fetch" a "make installworld" byly nepouzitelne
(po "zamrznuti" disku koncily chybou, kterou jsem si bohuzel
nepoznamenal), zacal jsem experimentovat (USB disk da0
pripojen pod /mnt, na disku zdrojove kody FreeBSD
v adresari "src"):

- pri primem pristupu na nenamountovany disk k zamrznuti
  nedojde (dd if=/dev/da0[p1] of=/dev/null bs=1m)
- pri opakovanem spusteni "tar cvf /dev/null /mnt/src" se
  vypis zastavi pokazde nekde jinde
- pri zamrznuti USB disku je PC funkcni, krome pristupu
  na postizeny disk
- po stisku Ctrl-T (status + SIGNIFO?) se ve vypisu objevuje
  informace [biord] ci [vnread] (pripadne "wr" kdyz zamrzne
  pri zapisu)
- na relativne novem DELL Precision T1700 USB disk pod
  FreeBSD 10.2 take zamrzal (konfiguraci PC nevim, mohl
  bych zjistit). Disk byl pripojen k rozhrani USB3
- zmena MBR za GPT nema vliv
- vypnuti soft updates nepomuze
- pouziti FAT (msdosfs) situaci zhorsi (zamrznuti > 70 s)
- FreeBSD 9.3/i386, FreeBSD 10.2/amd64 a
  FreeBSD 11-20151130/i386 se chovaji stejne (zamrzani,
  testovano z shellu instalacnich CD)
- vytvoreni freebsd-ufs partition zarovnane na 1 MB nema
  na "zamrzani" vliv
- pokud byl na disku FAT oddil s rozbalenym "src" stromem
  FreeBSD 10.2 pak pri cteni (tar cvf /dev/null...)
  na Debian Wheezy live (Thinkpad T60p) a MacOS X
  10.4.11/powerpc (obstarozni Mac Mini) k zamrzani
  nedochazelo. Na FreeBSD 10.2/i386 ano
- OpenBSD 5.8/i386 nainstalovane na "problemovem" USB disku
  problem pri cteni (tar cvf /dev/null /tmp/fbsd/src) tez
  nevykazovalo
- HDDscan (MS Windows) chyby na disku nehlasil, narazil na
  nekolik bloku s pristupovou dobou 125-500 ms. Log jsem si
  sice ulozil, ale obratem omylem smazal...
- vypis smartctl sice mam, ale nevim, mohu-li mu duverovat
  (disk neni v databazi smartmontools). Radky s vyskytem
  "Error" nebo "Realloc..." maji RAW_VALUE rovno "0"
  (vyse zmineny HDDScan mel u SMART vsechny semafory zelene,
  tj. "asi bez problemu")