Re: Klonování a migrace FreeBSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Jan 14 01:59:23 CET 2015

Miroslav Lachman wrote:
> Ja tech novych instalaci moc nedelam, tak jsem se tim nikdy prilis nezabyval. Byla by to pro me asi spis ztrata casu.

Tak nejak jsem to nakonec vyhodnotil taky.

Nez jsem k tomu ale dosel, vyzkousel jsem i nektery jiny moznosti.

Pominu veci, ktere chci udelat opravdu na KAZDEM instalovanem systemu
(treba zmenu defaultniho hashovaciho algoritmu pro master.passwd nebo
nektere zmeny v ntpd.conf, ktere tam chci mit pokud se NTPD na danem
stroji pouziva nebo nekdy bude a nevadi mi tam, pokud se nikdy
nepouzije). Ty mam zapracovane primo do zakladni instalace systemu.

Dalsi vec, kterou je na danem stroji potreba udelat je instalace portu.
Jenze asi spis nechci instalovat nejake starsi verze, takze to nevede na
jejich kopii, jako proste spis na jednodduchy script, ktery mi
nainstaluje tech par hlavnich portu, ktere jsou na danem stroji treba
(zavilosti at uz si to resi samo - nemusi byt stejne jako pret tydnem).

V teto fazi mam tedy stroj s veskerym softwarem, a to v aktualni verzi.

Zbyva konfigurace. Coz je vec, ktera se jen da okopirovat "beze zmeny"
jen nekdy. Obzvlast pokud instalujeme sice stejny port, ne vsak v zcela
identicke verzi. Osvedcilo se mi mit "diff oproti defaultu".

Ale ani pak se neda slepe aplikovat na cil. Spis je to takovy "seznam
veci, ktere jsem na zdroji menil". Musim ho projit a vyradit ty veci,
ktere jsou specificke pro zdroj a nevhodne pro prenos na cil. Teprve pak
se daji diff soubory aplikovat - a pote se jeste musi pripaden dodelat
zmeny, ktere jsou pro zmenu specificke pro cilovy stroj ...

Jenze, ono hodne zavisi
1. kolik takovych stroju v kratke dobe delas
2. co vsechno na nich je a zejmena
3. jak dokonale je to opravdu na kopiich shodne

Ten nutne ani zalohovat nemusis, teda, nekdy. Nektere virtualizatory umi
klonovat disky a delat i nested disky.

Takze si tedy udelas "vzorovou instalaci" na virtualni disk a ten
pouzijes jako zaklad libovolneho mnozstvi klonu - kazdy z nich pouziva
ten puvodni disk jako read-only zaklad a k nemu maji read-write disk pro
zmeny. Z pohledu hostovaneho FreeBSD se to samozrejme tvari jako
normalni jeden fyzicky disk - ze je to vnitnr emulovano ze dvou disku, a
ze ten jeden je dokonce spolecny pro spoustu virtualnich stroji to
hostovane FreeBSD samozrejme netusi.

Ale nakonec to nepouzivam. Jestli mam ten stroj nekde ciste nainstalovat
a pak tam prenest (a dotvorit) konfiguraky neni nakonec vic prace, nez
si to nejdriv nekde pripravovat a pak to cely prenaset.

Obzvlast, kdyz si na to preneseni a dovoreni instalace clovek udela
trivialni scripty (site na miru tomu, co se upravuje a jak).

Ten 'tar' trva pomerne dlouho a soubory sbalene na zacatku a na konci
mohou byt od sebe casove dost vzdaleny. Coz v zavislosti na tom co na
tom stroji bezi (poustis to na zivem stroji) nemusi vadit vubec nebo to
muze byt velky problem.

'tar' je v kategorii "nastroj pro zalohovani" spise nouzovka, nez vhodny
nastroj. Ja bych dump nezatracoval - preci jen, zalohovani je primo to,
pro co byl vytvoren ...

> Ale to uz to stejne tak muzes mit nascriptovane vcetne te instalace
> konkretnich pkg a nemusis vubec mit pripravenou zadnou vzorovou
> instalaci

A to je v podstate zaver, ke ktermu jsem nakonec dospel taky. Vzhledem k
tomu, ze cista vyroba kopie je jen minimalne drazsi nez scriptovana
uprava ciste instalace se kopie vyplati jen pokud jich je opravdu hodne
a rozdily mezi nimi jsou naprosto minimalni.