jiny FS než ZFS

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Mon Oct 13 17:21:41 CEST 2014

Miroslav Prýmek wrote, On 10/13/2014 14:17:

> Tady by me zkusenosti z desktopu celkem zajimaly, protoze teoreticky by
> ZFS mohlo byt
> subjektivne i sviznejsi - to cachovani je tam fakt slusne udelany.

Hodne zalezi na tom, jaky je "bezny workload". Mam tu PC-BSD 10 na Xeon
E3-1225 v3 a k tomu 12GB RAM (protoze jsem pocital s tim ZFS a chtel
jsem mu doprat dostatek pameti).
Ta pamet neni nikdy vyuzita, protoze pocitac kazdy den vypinam.
Pro beh normalnich desktopovych aplikaci je to hodne svizny, kor v
pripade, ze se nejaka aplikace spousti a ukoncuje opakovani, takze se
jeji data tahaji z ARC a ne z disku. To pak i takove veci jako Office,
nebo SeaMonkey  / Firefox nabiha "za sekundu" (i bez nejakeho na pozadi
beziciho preloaderu).

Co je dalsi vyhode, je komprese nekterych ZFS oddilu. Zkopirovani 3GB
e-mailoveho profilu seamonkey je otazkou par sekund, protoze ta data
jsou prevazne textove povahy a kompresni pomer je tam az neuveritelne
vysoky.

A pak je velmi prijemny Life Preserver, ktery dela kazdych 5 minut
snapshot a pres graficke rozhrani se daji obnovovat "verze" upravenych /
smazanych souboru na par kliknuti. Uz mi to parkrat "zachranilo zivot",
kdyz jsem treba pokusoval prave s tim pomerne velkym e-mailovym
profilem, cely ho domrsil a na par kliknuti jsem ho mel zase zpatky funkcni.

Takze z pohledu bezneho uzivani je to opravdu vyrazne rychlejsi, nez muj
predchozi pocitac, ktery byl ovsem celkove uplne jina konfigurace
(slabsi CPU, malo RAM, Windows + NTFS)

Ale kdyz pak dojde na nejake kopirovani vetsiho objemu
nekomprimovatelnych dat, tj. skutecna prace s diskem, kde se nemuze
nijak vyuzit cache, tak tam ZFS nikdy moc rychly nebude.
Nicmene v tehle konfiguraci, jak to mam ted, je to natolik rychly, ze
nemam zadny duvod uvazovat treba o pouziti SSD. Staci mi 1TB SATA HDD +
12GB RAM a ZFS.

Pro predstavu, jake je vyuziti RAM pri bezne "kancelarke" praci PC-BSD
10 + GNOME 3.12:

last pid: 12483;  load averages:  0.50,  0.50,  0.42         up
0+05:19:30  17:19:56
150 processes: 2 running, 144 sleeping, 4 zombie
CPU:  6.0% user,  0.0% nice,  4.0% system,  0.5% interrupt, 89.5% idle
Mem: 760M Active, 1823M Inact, 2386M Wired, 11M Cache, 4272K Buf, 6883M Free
ARC: 1938M Total, 766M MFU, 1105M MRU, 2960K Anon, 11M Header, 54M Other
Swap: 4096M Total, 4096M Free

Mirek