problém s fsck po startu

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Sep 14 09:10:11 CEST 2014

On 09/14/14 04:16, Milan Cizek:
> po startu zdetekuje nekonzistentní FS na rootu
> spustí se fsck_ufs, který nicméně z neznámého důvodu exituje.

No, ne tak uplne neznameho. A on neexistuje, na consoli se pise, ze
doslo k abendu.

Signal 11 je SIGSEGV a to znamena, ze se pokusil v pameti hrabnout
nekam, kde na to nemel narok.

A to se nestane samo od sebe, a urcite to ukazuje na to, ze se systemem
je neco celkem dost spatne. Nanestesti, .core soubor se nejspis
nevytvori, protoze se nema na co zapsat, takze tudy se k pricine
nedostanem a musime hadat.

Ta lepsi varianta je, ze je v ramci poskozeni disku je poskozeny sam
fsck_ffs pripadne nektera z knihoven na kterych zavisi (libufs, libc).
To spravi reinstalace worldu.

Ta horsi varianta je, ze logicky obsah disku je poskozeny zpusobem, na
kterem fsck_ffs havaruje aniz ho dokaze detekovat. To spravi pouze nove
naformatovani.

Ta nejhorsi varianta je, ze to neni ani jedno a problem na jinou povahu
- hardwarovy problem, softwarovy prblem z nizsich vrstev (treba smerem
od journalu), ... - to bude tezke opravit dokud se nepodari zjistit cim
to je, a to samo o sobe taky nebude jednoduche.

Pro zacatek bych ze hry urcite vynechal gjournal. Jednak proto, ze je
asi nejednodussi vec k vyzkouseni, druhak proto, ze to je GEOM - a moji
neduveru k tomuhle subsystemu jsme tu uz diskutovali minule.

> Fsck_ufs ať z live distra stejné verze (memstick) nebo ze zprovozněného
> systému jako takového funguje ok - nevím tedy, s jakými parametry se volá,

fsck -p
ledaze mas background_fsck="NO" - v takovem pripade
fsck -F -p

a pokud tohle selze a mas fsck_y_enable="YES" tak se spusti jeste
fsck -y

> Když jsem udělal fsck na root svazek z live, tak tam ani žádné chyby nebyly
> nicméně se nejspíš svazek označil jako v pořádku, čímž se zamezí volání
> fsck_ufs a systém najede.

To je sice zretelne dulezita informace, ale nedari se mi z ni dovodit
zadny pouzitelny zaver, takze ji nezbude nez pro tuto chvili znepokojene
ignorovat.

> Potřeboval bych dočasně automatickému spouštění nějak zamezit

To je jen otazka upravy fstab. Ale mount ti nenamountuje disk do rw
podoby pokud je oznacen jako "unclean".

> (dočasně - je to dobrý nápad?).

S ohledem na predchozi vetu tam riziko kolateralnich skod spis neni,
takze prinejmensim to nevadi. Ma "docasne" obvykly vyznam, tedy 20 let ? ;-)

> Proč se na fsck start systému zastaví, když vyexituje, nicméně svazek je v
> pořádku (jen označen)?

A z ceho pochazi tve presvedceni, ze je v poradku ?

Ze tentyz fsck_ufs, ktery na poprve uplne spadnul, coz znamena, ze
narazil na situaci, kterou vubec neni schopen zpracovat spravne podruhe
na tomtez disku prohlasil, ze ten disk je v poradku. Je ta druha odpoved
duveryhodnejsi te prvni jen proto, ze je "prijemnejsi" ?

To muze(!) byt jen jina "zmatena" odpoved zpusobena toutez nekorektne
vyresenou situaci.

> Na předchozí základní desce/řadiči problém nebyl, disky jsou stejné. Jen
> jsem při reinstalaci přešel na GPT.
> Root je umístěn na SSD disku, je tam zapnutý žurnál.

A to je, predpokladam, taky novinka noveho systemu ...

> Uvítám jakoukoli radu, která povede k dopátrání se příčiny a nějakému
> řešení.

Ja bych preinstaloval world. To je velice laciny pokus, tak proc tim
nezacit.

Pak bych se zbavil gjournalu a ufs bych tam nechal v synchronnim rezimu.
Mas tam SSD, takze to nevypada, ze bys ten stroj pouzival jako
fileserver, hadam proto, ze te vykon diskoveho systemu beztak nezajima.
Tudiz gjournal tam efektivne vnasi pouze ty vyhody, ktere stejne
nevyuzijes, za cenu rizik, ktera jsou v tomto kontextu zcela zbytecna.
Ergo vysledny efekt je ryze zaporny.

A nakonec bych to preformatoval.

Mimochodem, v kontextu predchoziho threadu by me fakt zajimalo, co se
stane, kdyz na takto koncipovanem chainu vyradim ten gjournal filtr
(napriklad z nejakeho duvodu pri startu proste nenabehne), nejakou dobu
si na disku cmaru bez nej, a pak ho zase zaradim (proste pri pristim
startu zase nabehne). Dokaze prijit alespon na to, ze to co ma
poznamenane se uz neda pouzit. nebo na t neprijde a cely mi to pocmare
nesmyslama ve snaze "pomoci s opravou" ?

Predchozi odstavec jsem dopisoval az tesne pred odeslanim - a privedl me
na podstatnou myslenku. Jaktoze mountujes root z ada0p2 a nikoliv neceho
jako ada0p2.journal ? Ja v tomhle zas ta zkusenej nejsem, ale me se
skoro zda, ze ada0p2 uzivaji dva nezavisli komzumenti (UFS filesystem a
gjournal), kteri o sobe navzajem nevedi a buh vi, jak si navzajem
cmaraji po datech. No, to by mohlo ledacos vysvetlit. Mozna dokonce i
to, jak se stane filesystem 'clean' bez toho, ze ho za nej zabendovany
fsck_ffs oznaci ...

> Zkusil jsem přeložit ze zdrojáku fsck a fsck_ffs a dal do /sbin, velikost se celkem liší

No, a co vystup
file /sbin/fsck_ffs
?
Nelisi se nahodou i ten, rekneme v poslednim slove na radku ? Pak zavolej
strip /sbin//sbin/fsck_ffs
(install by to totiz pri instalaci udelal) a restartuj uvahy na tema
"ruzna velikost"