Jak na RAID5

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu May 22 14:11:58 CEST 2014

Cizek Milan wrote:
> zatím jsem vždy dělal jen mirror, tak bych potřeboval poradit, jak  na RAID
> 5. Mám supermicro server (16GB RAM, 4x1TB). Řadič je jen na desce, umí RAID
> 5, ale v instalátoru (10-RELEASE) ho nějak nevidím - vidím jen 4 disky,
> přičemž když volím "manual partitionig" každý má pod sebou r0. Když vyberu
> guided, pak mi nabízí i raid/r0. Když však chci na něj instalovat, tak mi
> napíše "read-only file system. geom raid/r0".

No, dobre. Takze je to bud' chyba instalatoru pro 10-R, nebo tento
konkretni radic a/nebo konkretni konfiguraci raidu na nem nezvladaji
ovladace.

Pokud se ti neozve nekdo jiny s "jo, to znam, udelej ..." tak zrejme
nezbude nez zjistit ktera z tech dvou variant to je. Takze misto toho
abys zahajil instalaci si vyberes start Live CD a na prikazovy radce si
zjistis jaky disky system vidi. Pokdu zjistis, ze RAID vidi, muzes si na
nem rovnou vytvorit potrebnou strukturu (tedy partition a slice,
pripadne inicializovat GPT). Tim zjistis, zda s diskem lze pracovat,
nebo je read-only.

V prvnim pripade uz vis, ze je problem v instalatoru, takze kdyz uz jsi
na te prikazove radce, tak si dokonci rozdeleni disku, naformatuj co
naformatovano byt ma, na file-system dle svych preferenci a potreb a
system si nainstaluj rucne. Muzes jeste tak maximalne zkusit mezikrok,
restartovat instalavor a zkusit, jestli na pripravene volume uz nahodou
instalaci udelat ochoten nebude.

V druhem pripade budes vedet, ze problem instalatoru to neni a pak to
bude problem ovladacu. Pripadne toho, ze v GENERICu (ktery se pouziva
pri instalaci) potrebne ovladace nejsou. No, o tom budem premyslet az
budem vedet, ze to je tenhle pripad. Ale tak nejak se priprav i na
moznost, ze to proste vyresit nepujde a tenhle hardwarove asistovany
RAID proste nepouzijes. Pak bude, zrejme, nejednodussi se na nej
vykaslat a vyresit si to softwarove, nad ctyrmi samostatnymi disky.