PF ve FBSD blokovani na zaklade pocitani

Zbyněk Burget zburget at burgnet.cz
Thu May 15 08:57:46 CEST 2014

Dne 14. 5. 2014 20:03, Radek Krejča napsal(a):

> mam posledni dobou problem, ze mi utoci na me dns servery. Pouzivam jako firewall pf, ale potreboval bych, zda lze v nem udelat pravidlo, ktery zni nasledovne:
>
> pokud je pocet paketu odpovidajici pravidlu za urcitou dobu roven urcitemu poctu, potom block

Jo, tohle jsem resil pred nedavnou dobou - jeden z mikrotiku u klienta
byl navic nakonfigurovany tak blbe, ze na ty dotazy byl ochoten
odpovidat. Jak jsem na to prisel, okamzite jsem to na firewallu
zablokoval, ale i tak ty dotazy stale chodi, uz asi mesic a nevypada to,
ze by nekdo ten utok chtel odvolat :-(

> Nejakou dobu nazad jsem videl v linuxu neco takoveho, tusim, ze to byl modul recent, nebo tak nejak.

Ke sve plne spokojenosti proti utokum na ssh a ftp spolecne s IPFW
pouzivam utilitku bruteblock - z IPFW si nechavam logovat "zavadne"
packety a syslog je cpe do bruteblocku a pokud za urcity casovy interval
prijde urcite mnozstvi zavadnych packetu, prida zaznam do IPFW tabulky.
jak je to u PF, netusim.

Ale ohledne DNS te nepotesim. Zjistil jsem, ze tyhle utoky na DNS jsou
dvojiho typu. Prvni varianta je, to, co popisujes, ze chodi kvanta
dotazu z ruznych IP. Pruser je, ze se ty IP neopakuji v rozumnem case,
aby se to dalo odchytit. A druha varianta je, ze prijde hromada doztazu
z jedne IP - tohle se da odchytit velice snadno. Ale...

Nastavil jsem si bruteblock, IPFW tabulka se hezky zacala plnit
zablokovanymi IP (odchycenymi z druhe varianty utoku) a pak to zacalo...
Zakaznici se zacali hlasit, ze: nefunguje prihlaseni do banky...
nefunguje facebook... nefunguje objednani dovolene... nefunguje...

Pricemz mi docvaklo (a stydim se, ze jsem si to neuvedomil hned na
zacatku), ze se jedna o UDP provoz = utocnik posle dotaz s podvrzenou IP
adresou - takze klidne muze utocit jeden jediny stroj a vygeneruje
tisice jedinecnych IP adres. Takze jsem zase pro tenhle ucel rychle
bruteblock odstavil a tise trpim pri koukani na countery zablokovanych
packetu. A je jasne, ze tady nema smysl ani ten UDP provoz ukoncovat
"slusne" vracenim nejakeho ICMP.

Pokud nekdo z vas najde ucinne reseni, tak prosim dejte vedet. Jsem
schopen na firewallu takovy provoz zahazovat, ale nejsem schopen se ho
ucinne zbavit.

Zbyněk Burget
Mlýnská 397
798 26 Nezamyslice