heartbleed - ceho vseho se vlastne tyka

Jan Pechanec jp at devnull.cz
Mon Apr 14 00:20:39 CEST 2014

On Fri, 11 Apr 2014, Dan Lukes wrote:

> Skoda jen, ze se mezi tema milionama uzivatelu nenajde par, ktery by neco
> podobnyho delali, akoratze zadarmo. I kdyz ono by to asi nefungovalo ani kdyby
> se nasli - je to takovy "zakladni vyzkum", ktery sezere spoustu casu (a to
> nejen tomu, kdo ty veci zkouma, ale nasledne i tem, co mohou delat zasahy do
> kodu, kdyz se maji zabyvat pripominkama, ktery on posle) - a vetsinu casu z
> tyhle prace nepada nic viditelne uzitecnyho.

	navic by z toho nic nemeli.  Pokud ma clovek svy jmeno v commitech
dulezitych veci, je to pro hodne lidi dostatecna odmena.  Mit svy jmeno u
commitu odstraneni warningu v buildu uz tak rajcovni neni.  To je proste
realita.  Natoz delat jen code review.  Urcite by se ale jednotlivy zmeny v
kodu daly pouzivat jako studijni material pro seminare o bezpecnosti,
programovani v C, atd.  Jenze to uz moc lidi nezajima, to je taky holt
realita.  Kdyz jsme pred lety s Vladou Kotalem na MFF uvedli novou prednasku
pokrocilyho programovani pod unixem jako pokracovani existujiciho
volitelnyho programovani v unixu, tak se na to prihlasili asi 4 studenti.

<...>
> hlaseni ? 20% jich skutecne bylo do roka vyreseno. 80% jich bylo vyreseno s
> prumernou(!) dobou na reseni 4.5roku, 20% jich je dosud nedotknuto,
>
> Asi neprekvapi, ze jsem se do podobnyho dobrodruzstvi uz nikdy znova nepustil,
> protoze to je v podstate ztrata casu.

	z FreeBSD jsem mel podobny pocit.  OpenSSL je o neco lepsi, ale taky
ma samozrejme min kodu.  OpenSSH je v tomhle velmi dobry, pokud clovek neco
logne, je to rozumny a ma to patch, vetsinou se to tam v krakty dobe
(rekneme 1-2 releasy) dostane.  Jenze OpenSSH ma zase vyrazne min kodu nez
OpenSSL a navic se rozsireni protokolu objevuji pomaleji, takze je cas
fixovat i maly chyby.

	OpenSSL je postaveny na kodu SSLeay jeste z 90. let, nese s sebou
spoustu veci, ktery se tezko daji zmenit.  A navic to, ze nekdo nabidne kod,
na ktery se podiva jediny OpenSSL developer, tomu proste nepomaha.  Treba se
jednotlivy zavisly projekty zacnou o tyhle veci vic zajimat.

	ja tomu naprosto rozumim.

	h.

--
Jan Pechanec <jp (at) devnull (dot) cz>