ZFS questions

Jan Dušátko jan at dusatko.org
Thu Nov 21 09:25:38 CET 2013

Ahoj,
Pokud to bude nekoho zajimat jak z podobneho ven, hledal jsem zpusob
minimalizujici downtime. Tzn. Nutnost udelat snapshot prelit ho na jiny disk
at uz po siti, nebo v jednom stroji. Ja jsem zvolil tvorbu snapshotu a jeho
ulozeni + rozbaleni v jinem stroji.

Zakladni informace:
- obsahuje nejakych 52.7GB dat
- disky 5400 RMP puvodne v zrdcadle, diky me hlouposti R0/concat
- CPU i7, pamet 16GB

Pro svazek base jsem vytvoril snapshot:
zfs snapshot -r base na base.20131120

a nagraboval jsem veskere parametry:
zpool get all base >base.properties

Nasledne jsem si ulozil snapshot stranou:
zfs send -Rv base na base.20131120 | gzip > /volnyprostor/base.20131120.pool.gz
zfs send -Rv base na base.20131120 > /volnyprostor/base.20131120.pool

Porovnaval jsem rychlost, pri ulozeni do gzipu mi to zabralo 11 minut (cca
47GB), do nezazipovaneho souboru 3 minuty (cca 64GB).

Po preneseni po siti do jineho stroje (SSH ale pouze RC4/ARCFOUR pro
maximalni zvyseni vykonu)
scp -c arcfour base.20131120.pool cil:/volnyprostor

Na pracovnim stroji jsem prozatim pripravil zrdcadlo na dvou volnych
discich:
gpart create -s gpt ada2
gpart create -s gpt ada3
gpart add -t freebsd-zfs ada2
gpart add -t freebsd-zfs ada3
zpool create base mirror ada2p1 ada3p1

Samozrejmne na prvni krok obnova vsech parametru poolu dle base.properties.
Potom teprve obnova dat ze snapshotu:
cd /base
zfs receive -Fv /volnyprostor/base.20131120.pool

Neni to uplne nejlepsi postup, ale pro orientaci snad nekomu pomuze.
Honza