Disk do maleho servriku

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Nov 10 18:23:46 CET 2013

Miroslav Prýmek wrote:

> V techhle low-level vecech trochu tapu, nevim, jak alokace presne
> probiha.

Zakladem je pochopit trivrstvy system prace s pameti, to jest
segmentaci, strankovani a fyzickou pamet. To je vec, ktera ma
hardwarovou podporu v procesorech, nejde jen o softwarovy konstrukt.

Z fyzicke pameti se strankovanim vyrabi pamet linearni a te se skutecne
da vyrobit vic nez je pameti fyzicke. Linearni pamet se dal segmentuje,
coz uz ma ale vyznam spis z hlediska prav nez velikosti. Uzivatelsky
proces pracuje zasadne s pameti segmentovanou.

Ale nechce se mi to tady popisovat uplne cely, protoze to se da najit na
Internetu. Klidne pak muzeme probrat mene jasny detaily.

> Kdyz to reknu
> uplne selsky, kdyz mam k dispozici 1GB RAM a vytvoril bych 1GB mfs
> disk, ale nic tam nezapsal, tak by porad jeste jiny procesy pamet
> mohly dostat (?) Za nejakych podminek? Nebo urcite ne?

Disk se urcite alokuje v plne velikosti v linearni pameti. Fyzicke
stranky mu budou pridelovane "on-demand", coz ovsem castecne nastane uz
pri formatovani.

Tohle je ale dost akademicka uvaha - bud' vis kolik mista na tom disku
potrebujes, pak ho nedelej zbytecne vetsi. Nebo to nevis, misto
presvihnes, zapis selze protoze emulovany sektor uz nelze vytvorit neb
neni pamet, a disk se bude jevit jako vadny.

Takze aby to fungovalo, musis vedet velikost dopredu a na tu musis mit
misto v pameti.