Zmeny v GEOM / UFS - opozdeny zapis

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Dec 14 13:42:11 CET 2012

Miroslav Lachman wrote:
> K memu prekvapeni dochazi k tomu, ze `tar xf ports.tgz` dobehne a jeste
> dalsi dve minuty probihaji zapisy na disk.
>
> Vim, ze normalne takhle probihaji Soft Updates, ale tam byval myslim
> limit do 30 sekund

Pockej pockej. sync/async/softupdates je o zapisu metadat. Nikoliv o
zapisu samotnych dat (tedy obsahu souboru).

Pozorovana zmena v chovani tak tedy nemusi mit nic spolecneho s nejakou
zmenou v UFS nebo GEOM, muze jit "pouze" o zmenu tykajici se prace s
diskovymi buffery, nebo dokonce i jen prosta zmena velikosti tehle bufferu.

> Aby toho nebylo malo, tak na starem stroji s 8.3 a disky Samsung F1 1TB
> to rozbaleni ports.tgz trva mene nez minutu, cca 0:55.
> Na novem Cisco UCS C200 se SATA III radicem a disky Seagate
> Constellation ES 1TB to trva dvojnasobek casu, cca 1:52

To je, bohuzel, prilis mnoho zmen najednou. Nelze rict, jestli systemu
"nesedi" nejaka konkretni komponenta noveho systemu, pripadne pro ni ma
neoptimalne rychle ovladace a jestli by to tam "slo pomalu" i puvodnimu
systemu, nebo jestli je to opravdu otazka jine verze OS.

> Jeste teda dalsi zmena 9.1 oproti 8.3 je ta, ze se pouziva AHCI a disky
> jsou jako ada0 a ada1. To uz jsem drive cetl, ze nekdo ma s touhle
> "novinkou" pomalejsi praci disku, nez se starsim rezimem.

Pouzivam AHCI rutinne uz dlouho - a na 8.3 (myslim, ze uz i na
predchozich) a zatim jsem zmineny problem nezaznamenal, i kdyz na rade
stroju neni vykon diskoveho systemu nijak kriticky, takze pokdu tam
snizeny vykon ve skutecnosti je, tak jsem si nemusel vsimnout.

Mimochodem, nemyslim, ze vyber IDE/AHCI je pouze otazkou softwarove
konfigurace (nebo verze) OS. Jde o protokol, kterym v dane chvili je
hardware ochoten mluvit - coz se vetsinou nastavuje v BIOSu. A myslim,
ze na chip v rezimu AHCI nelze mluvit ATA protokolem. Takze "pouziva
AHCI" taky vypada spis na "jiny/jinak nastaveny hardware" nez "jina
verze OS".