smartctl a SSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Nov 14 16:07:01 CET 2012

Roman Nádhera wrote:
> mam PC-BSD na pocitaci s SSD diskem a smartctl mi sdeluje takoveto
> nechutnosti:

No, tohle by bylo vhodnejsi probirat ve foru venovanem smartmontools
(smartmontools-support at lists.sourceforge.net), ale tam bych dost mozna
odpovidal taky ja a jeste bych to musel psat anglicky, no tak to tedy
sfouknem tady, kdyz uz to tu padlo.

>(zvlaste ta doba chodu prevysuje o mnoho radu stari vesmiru)

O S.M.A.R.T je treba rict, ze je to vec v podstate nestandardizovana.
Spolehnout se da pouze na dve veci - "overall state", ktere rika pouze
zda si disk sam o sobe mysli, ze je v poradku, nebo zda si mysli, ze
mozna neni. A druha vec - neco ej spatne, kdyz VALUE poklesne pod WORST

A to je vsechno. Interpretace RAW_VALUE je nedefinovana - to, ze se
atribut jmenuje Power_On_Hours neznamena, ze je to udaj v hodinach.
DOkonce ani, ze je to udaj v jakekoliv jine casove jednotce. Vztah mezi
RAW_VALUE a VALUE je nedefinovany. A nakonec - samotny nazev a vyznam
atributu je nedefinovany. ID#9 sice obvykle byva "Power_On_Hours", ale
na tvem konrketnim typu disku to muze byt neco uplne jineho.

Smartmontools se snazi pochytat co na tom-kterem disku to-ktere ID
znamena i jak interpretovat RAW_VALUE, ale je to jen heuristika.

O to mene spolehliva o co mene obvykly disk to je.

> Mam sanci to z toho disku dostat?

No, jak tak koukam na ten vypis, prinejmensim se mi zda, ze to nebude
jedna z poslednich verzi smartmontools. Upgrade by mohl (ale taky
nemusel) pomoci. Novejsi verze pochopitelne obsahuji informace, ktere
starsi verze jeste neobsahovaly.

>   9 Power_On_Hours          0x0032   000   000   000    Old_age   Always
>       -       173224621877085

Zrovna s timhle by ti mozna nova verze mohla pomoct. Jak tak na tu
hodnotu koukam (pote, co jsem si ji prevedl do hexa), vypada to, ze raw
value by mohla byt v msec24hour32 formatu (viz manualova stranka
updatovaneho smartctl). Pokud ti to nova verze nezobrazi sama, zkus si
tenhle format vynutit optionama.

Bohuzel, umazal's zacatek vypisu, ktere obsahuej informace o disku
samem, takze mi nezbyva, nez strilet naslepo. A co se teploty tyce, tam
to ani zkouset nebudu - v tech udajich, ktere jsi poslal je zrejme, ze
tudy disk udaj o teplote neposkytuje, zda je poskytuje jinak se ze
zaslanych udaju rict neda.

Dan

RAW_VALUE je podle vseho "dvojcislo", tedy, je ho treba interpretovat
jako dve nezavisle 32bitove hodnoty.

00009D8C=40332
000DA75D=894813